Volvos lilla suv XC40 har fått ett lillasyskon. Och det är en charmig rackare som går på el. Foto: Volvo

Provkörning av Volvo C40 Recharge Twin

Charmigare men lika rolig att köra. Tystare och med ett lika stort lastutrymme. C40 kommer med många fördelar jämfört med syskonet XC40. Men Volvo sitter fast i den gamla plattformen och nya elbilen C40 kan få svårt att konkurrera med elbilar från VW, Kia och Hyundai.

Det är mulet med lätt duggregn. Belgien passerar förbi utanför vindrutan. Vi åker mellan tätorter, industriområden och affärskomplex. Allt flyter samman och hela Belgien verkar vara en enda stad. Det är tur då att bilen vi sitter i sticker ut.
Volvo har låtit designteamet få lite friare händer med den sportigare versionen av suven XC40. Eller en Sportback för att prata Audi-språk. Eller en lite kortare Shooting Brake om vi ska beskriva nya C40 för en Mercedesfantast. Taklinjen är markerad, LED-lyktorna bildar lite fräckare ljusbild, inte minst bakifrån då lyktan går högt upp på sidan.
Frihet med vissa begränsningar då. För hjulbasen är densamma, 270 cm, och C40 är bara centimetern längre än XC40. Under provkörningen förekommer lite olika uppgifter om skillnaden i höjd på ut- och insidan men det slutar med att C40 är sex centimeter lägre på utsidan. I baksätet betyder det och den mer sluttande taklinjen att C40 är drygt fyra centimeter lägre mellan sits och tak. Volvo har räddat någon centimeter när de monterat ett fast panoramaglastak. Taket är standard och C40 går alltså inte att köpa med plåttak.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill