Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Provkörning av Volvo P1900

Med plastkaross och tvivelaktig konstruktion lyckades P1900 aldrig leva upp till Volvos grundfilosofi om kvalitet och hållbarhet. Vi har kört den först byggda P1900 som trots kvalitetsproblem lever och frodas många årtionden efter sin födelse. Gjorde Volvo rätt som drog ur sladden tidigt?

Hur ska det här gå till? Det första jag slås av är hur vacker bilen är. Den gör sig inte riktigt bra ur alla fotovinklar men sedd i verkligheten framstår den lilla sportvolvon som oemotståndligt vacker. Bilen med chassinummer 1 har vit kaross och röd inredning – precis som sig bör på en liten sportroadster och är naturligtvis ett hett eftertraktat körobjekt.

Det andra jag slås av är att jag inte kommer att få plats. Förutom att vara vacker är Volvo P1900 väldigt liten. Jag känner mig som en jätte när jag viker in högerbenet under ratten och sedan pressar in resten av kroppen i sittbrunnen. Väl på plats är det trots allt ganska smärtfritt, den läckert röda skinnklädseln är behaglig att sitta på och även med tygsuffletten uppfälld finns det gott om plats i höjdled. Värre är det med plats för fötterna. Pedalstället är tätt och prydligt samlat alldeles intill kardantunneln. Ingen plats för klumpiga fötter här inte. Medveten om detta har jag för dagen de minsta gympaskorna jag kunnat hitta. Trots det tvingas jag lirka in högerfoten mellan bromspedal och kardantunnel för att slutligen nudda den lilla gaspedalen som nästan fungerar som en strömbrytare – av eller på. Kopplingspedalen är av stående typ och är lättrampad men svårdoserad, dragläget hittas inte förrän pedalen är nästan helt uppsläppt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill