En uppenbarelse som väcker uppmärksamhet. En Volvo PV Cabriolet är ingen vardaglig syn och man blir inte förvånad att folk kommer fram och undrar vad det egentligen är för något. Så byggdes den heller inte av Volvo utan av antingen Valbo Verkstads AB i Gävle eller Ringborgs. Det skiljer några små detaljer på dem.
En uppenbarelse som väcker uppmärksamhet. En Volvo PV Cabriolet är ingen vardaglig syn och man blir inte förvånad att folk kommer fram och undrar vad det egentligen är för något. Så byggdes den heller inte av Volvo utan av antingen Valbo Verkstads AB i Gävle eller Ringborgs. Det skiljer några små detaljer på dem. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Provkörning av Volvo PV Cabriolet 445 B 1952 (Valbo)

Nej, Volvo byggde aldrig någon Volvo PV Cabriolet. Ändå ser man dem då och då. Oändligt vackra och tillverkade av entusiaster. Vi har lokaliserat den allra första Valbo-byggda, och provkört!

Leif Wahlström i Björkvik var egentligen inte intresserad av högen bildelar som i sammansatt skick skulle bli en Volvo PV Cabriolet 1952 års modell.
Året var 1975 och en arbetskamrat ville sälja den. Han begärde 18 000 kronor för materialet vilket av en händelse var lika mycket som den kostade ny 1952. Samma år kostade en vanlig Volvo PV 444 8 500 kronor och som ytterligare en jämförelse kostade en Chevrolet Cab cirka 16 000 kronor.
Volvo PV Cabriolet ansågs onekligen vara en riktig lyxbil.

Valbo Verkstads AB startade sin verksamhet 1919 i det före detta tegelbruket i Valbo. Inledningsvis tillverkades timmerkälkar och arbetsvagnar. När det var dags för bilar anställdes dansken Karl Möller, som var designer, och det är han som har ritat formen på denna Volvo PV Cabriolet. Dejligt!

Leif Wahlström gav ett bud som godtogs och då var det ju bara för Leif att forsla hem alltihop, som fortsatte att bli liggande i en hög i garaget några år. Sammansättningen tog bara nio månader och bilen lackerades 1978 i mörkblått, samma färg som den hade ny.
– Plåten var ganska frisk så det var inga problem, däremot fick trästommen bytas ut på en del ställen, berättar Leif Wahlström. Klädseln var dock bortom all räddning så det syddes en helt ny. Det kan ju vara lätt att tro att karossmakarna i Valbo bara högg taket av en PV 444 men riktigt så enkelt var det inte. PV Cabriolet byggdes på Volvos kommersiella 445-chassi som det också byggdes tidiga Duett, lastbilar, ambulanser och likbilar på.

Egentligen var inte Leif Wahström intresserad av denna Volvo PV Cab men slutligen hamnade den i Björkvik och fick ett nytt liv. Det är något vi gillar!
Jaha, bara att kavla upp overallarmarna och sätta fart. Nio månader tog det att montera alla delarna.
Här har bilen svart cabriolet men som ny var den vit och det är den även nu. Rätt ska vara rätt.
Ett tämligen imponerande bagageutrymme vilket kommer sig av att själva cabben har en egen låda.
1 AV 5
Egentligen var inte Leif Wahström intresserad av denna Volvo PV Cab men slutligen hamnade den i Björkvik och fick ett nytt liv. Det är något vi gillar!
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Jaha, bara att kavla upp overallarmarna och sätta fart. Nio månader tog det att montera alla delarna.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Här har bilen svart cabriolet men som ny var den vit och det är den även nu. Rätt ska vara rätt.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
5 AV 5
Ett tämligen imponerande bagageutrymme vilket kommer sig av att själva cabben har en egen låda.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Chassit, komplett med motor, växellåda och hjul levererades från Göteborg till Stockholm. Därifrån fick Valbo Verkstads AB och andra liknande företag, som Ringborgs i Norrköping, transportera dem själva.
Då det inte fanns några stolar på chassit fick föraren sitta på en trälåda och iförd en rekorderlig overall köra den till Valbo på dåtidens oftast dåliga grusvägar.
På ramen byggdes sedan en trästomme. En bilbyggare skulle alltså i första hand vara en duktig snickare eftersom det var träarbetet som gav slutresultatet.
Det innebär också att en PV Cabriolet inte behöver vara den andra lik, inte heller att komponenter på bilen som borde vara likadana alltid är det.
På Leif Wahlströms bil är till exempel högerdörren större än vänsterdörren.

Mekaniken och andra delar som användes kom förstås till stora delar från Volvo men då det var en från Volvo oberoende tillverkning stod det ju byggherrarna fritt att göra som de ville.
Därför har till exempel denna PV Cabriolet körriktningsvisare både på bakskärmen och framför A-stolpen. Volvo PV 444 hade sin kända takgök som visade åt vilket håll föraren tänkt sig svänga. En sådan var förstås svår att montera på tygtaket…
Grillen är också annorlunda jämfört med PV 444 då den har fem ribbor i stället för fyra. Lite oklart varför, men det kan bero på att bilen bygger på en ram som heter 445.
Valbo Verkstads AB var först ut med att bygga en cabriolet avsedd för större produktion, men företaget Ringborgs Karosserifabrik i Norrköping hade likadana planer.
De gjorde det ganska enkelt för sig kan man tycka.

Redaktör Kjellström har kört många bilar i sitt liv men här är det världspremiär för PeO.
Stiligt och inte helt olikt en Volvo PV även om Valbo-cabben är baserad på en Duettram. Klädseln är väldigt fin vilket beror på att den är ny sedan några år.
Det var lite mer spartanskt på den här tiden och det har onekligen sin charm. Man behövde inte lyfta på huven för att se om det behövdes fylla på olja.
Man kan tycka att så här mycket krom inte är tidsenligt men just denna bil var byggd för att visas upp för hugade spekulanter och då skulle det se snyggt ut.
En Lejontass var ett populärt stylingtillbehör på 50-talet och satt på väldigt många amerikanska bilar. Pryder även en Volvo. Finns fortfarande att köpa!
1 AV 5
Redaktör Kjellström har kört många bilar i sitt liv men här är det världspremiär för PeO.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Stiligt och inte helt olikt en Volvo PV även om Valbo-cabben är baserad på en Duettram. Klädseln är väldigt fin vilket beror på att den är ny sedan några år.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Det var lite mer spartanskt på den här tiden och det har onekligen sin charm. Man behövde inte lyfta på huven för att se om det behövdes fylla på olja.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Man kan tycka att så här mycket krom inte är tidsenligt men just denna bil var byggd för att visas upp för hugade spekulanter och då skulle det se snyggt ut.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
5 AV 5
En Lejontass var ett populärt stylingtillbehör på 50-talet och satt på väldigt många amerikanska bilar. Pryder även en Volvo. Finns fortfarande att köpa!
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

När den första (alltså denna) bil levererats till Arfwidson Bil AB i Södertälje skickade Ringborgs helt enkelt dit en kille som sade sig vara spekulant på bilen och fick låna den ett dygn för provkörning. Så gick det till på den tiden, så i stort var det inget märkvärdigt med det.
Men nu kördes bilen direkt till Ringborgs där den dokumenterades ur alla vinklar och vrår och mättes upp noggrant. Därför är bilarna från Valbo och Ringborgs väldigt lika varandra men det finns skillnader om man tittar noga. Bakluckans hörn på en Valbo är raka, runda på en Ringborgs. En Valbo-cab har ventilationsruta i dörren och utanpåliggande tanklock. En Ringborgs har tanklucka, aningen lägre sufflett och framrutan är lite mer vinklad bakåt.
Leif Wahlströms PV Cabriolet är i ett maka-löst fint skick och det märks att ägaren hållit på med bilar förr. På 60-talet skruvade han mycket på amerikanska raggarbilar som då var hans stora intresse.

En olycka på den tiden, fast i en fransk Simca Vedette, höll på att kosta honom livet då han kraschade rakt in i ett träd. Han överlevde men låg på sjukhus i åtta veckor och har fortfarande men av olyckan.
– Jag borde inte vara i livet, säger Leif Wahlström.
Men det är han. Pigg och vital och gillar verkligen att prata om sin bil, och andras med för den delen. Han har varit verksam i ASN Nyköping i 22 år och även varit styrelseledamot. Var med om att starta upp de populära onsdagsträffarna i Nyköpings hamn som drar till sig många bilar och intresserade åskådare.

Snyggt arrangemang med körriktningsvisare, bakljus som glimmar, reflex och backljus.
Ventilationsfönster i dörrarna och en aningen mer upprätt A-stolpe är detaljer som särskiljer en Valbo från en Ringborgs.
1 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Snyggt arrangemang med körriktningsvisare, bakljus som glimmar, reflex och backljus.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Ventilationsfönster i dörrarna och en aningen mer upprätt A-stolpe är detaljer som särskiljer en Valbo från en Ringborgs.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Efter att Patrik Lindgren fått fotografera de bilder han vill ha på bilen med taket uppe startar den något invecklade proceduren att fälla taket. Det märks att det är en gammal och icke fabrikstillverkad konstruktion.
Det tar Leif och hans fru Sylvia flera minuter att få ner taket i den låda som tillverkats för detta och risken för klämda fingrar är minst sagt överhängande. Men till slut är det nere och B4B-motorn kan startas upp.
Den flämtar lite på tomgång när den är kall men så snart värmen infunnit sig går den jämnt och fint, och låter lite fräckare med hjälp av ”lejontassen” som monterats längst bak på slutröret.
Motorn är på 44 hästkrafter vilket låter lite men 1952 var det tillräcklig effekt. Volvo PV 444 B ansågs i ett test i Teknikens Värld nr 4/1951 som en snabb landsvägsvagn och den hade en likadan motor.

Just den här motorn har kromad ventilkåpa och många detaljer i motorrummet är också kromade. Det har inga andra PV Cabriolet från Valbo. Men i och med att detta var det första exemplaret var det tänkt att det skulle fungera som visningsexemplar och göra kunder intresserade.
När jag först åker med Leif Wahlström blir jag överraskad när han lägger i en fjärde växel, tre växlar var ju standard 1952!
– Ja, det stämmer, säger Leif. Men frugan som också kör bilen hade problem med den osynkroniserade ettan i den lådan så jag bytte mot denna, ursäktar han sig.

1 AV 3
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld / @ Patrik Lindgren
3 AV 3
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

När jag senare får ta över ratten blir jag förvånad över hur stabilt och fint bilen går och hur lent motorn svarar på gaspådrag. Bilen känns fasiken som om den vore i nyskick!
Visst, det smäller lite i bilen vid ojämnheter men vad annat är att vänta med en självbärande ram och dörrar i trä med spikad plåt!
Men det ska villigt erkännas att jag personligen inte skulle vilja färdas några längre sträckor i bilen, inte med nedfällt tak i alla fall. Det blåser in rejält i kupén trots uppvevade rutor och jag önskar mig tillbaka till 1952, till den föraroverall som föraren till chassit iklätt sig när det transporterades till Valbo.

Men oavsett är nog detta den snyggaste Volvo Cabriolet som någonsin tillverkats. Tack vare det höga priset blev den dock aldrig någon storsäljare. Valbo tillverkade 22 stycken, Ringborgs 16 och Nordbergs Kaross i Stockholm en eller möjligen två. Sistnämnda företag var för övrigt först med en PV Cabriolet, 1950.
Enligt Volvo PV-klubben finns det 13 kända PV Cabriolet kvar, och det är väl det troliga beståndet av kompletta bilar i Sverige. Sedan ruvar nog några i lador runt om i Sverige och bara väntar på att bli hittade och återuppväckta från de döda.

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 6/2015.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

Volvo PV Cabriolet 445B 1952 (Valbo)

Ursprungligt pris (1952): Cirka 18 000 kr.

Uppskattat pris (2015): i. u

Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, 1 kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Förgasare. Cylindervolym 1 414 cm3. Max effekt 44 hk vid 4 000 r/min, max vridmoment 9,5 Nm vid 2 200 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, 3-väx-lad manuell låda (provbilen 4-växlad).

Hjul: Fälg 4 tum, däck 6.00 D 15.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 260, längd 445, bredd 155, höjd 156, spårvidd f/b 128/130. Tjänstevikt 1 190, maxlast 230. Tank 35 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 32,0 s. Toppfart ca 120 km/h.

Bränsleförbrukning: Blandad körning ca 1,00 l/mil.