Provkörning av Volvo V70 2,5FT
Första intrycket #507
Volvos femcylindriga turbomotor är skön att köra, erbjuder helt andra prestanda än V70 2,0 F. Men priset hamnar oroväckande nära 300 000 kronor.
Basfakta
Pris
292 900 kronor.
Motor
5-cyl tvärmonterad radmotor, turbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 83,0/93,2 mm, cylindervolym 2 521 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 4 800 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 1 500-4 500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell eller 6-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,2 meter.
Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system
Hjul
Fälg 7 tum, däck 205/60-16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 482, bredd 186, höjd 155, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 1 667, maxlast ca 590, max släpvikt 1 600. Tank 70 liter.
Fartresurser*
Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,1 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,30, landsväg 0,70, blandad körning 0,92 l/mil. CO2 220.
* Enligt tillverkaren.
Med ny attitydvinkel
Volvos ”turbofemma” bjuder på hela 200 hästkrafter, men ger samma effekt på etanol och bensin. ”Det är bäst för miljön” menar Volvo.
Volvos ”turbofemma” bjuder på hela 200 hästkrafter, men ger samma effekt på etanol och bensin. ”Det är bäst för miljön” menar Volvo.
Volvo toppar visserligen försäljningsstatistiken med V70, men läget kunde ha varit bättre. Marknadsandelen för hela V70-serien har sjunkit sedan förra året, trots att man har en helt ny modell i bilhallarna.
Den nya turbomotorn har dock alla förutsättningar att sätta fart på kunderna – bokstavligt talat. I grunden handlar det om den ”gamla” femcylindriga motorn som med turbo ger 200 hästkrafter.
Nu, ett år efter V70-premiären, har den äntligen konverterats för etanoldrift. Körmässigt märks ingen skillnad. Det är samma starka motor som när den bara går på bensin. Den har ingen direkt ”turbokick” men det kompenseras av en i det närmaste symaskinsaktig smidighet. Ett vridmoment 300 Nm ger ett imponerande drag även i låga varvtal.
Till skillnad från Saabs turbomotorer, som erbjuder mer hästkrafter när de körs på etanol, uppger Volvo att FT-motorn ger 200 hästkrafter oavsett bränsle.
– Det är ett medvetet val vi har gjort. Om vi väljer att ta ut mer effekt med etanolbränsle innebär det att bränsleförbrukningen ökar markant när bilen belastas hårdare än i EU-körcykeln. Eftersom vi har valt att prioritera miljöegenskaperna ansåg vi att det är bättre att ligga kvar på 200 hästkrafter, säger Anders Tylman-Mikiewiecz, marknadsansvarig för V70-serien.
Bränsleförbrukningen uppger Volvo till 0,92 l/mil med bensin. Det är två centiliter mindre än V70 2,5T, och orsaken är att Vägverket har satt ett tak på just 0,92 l/mil för miljöbilar. Drar den mer missar privatköparna 10 000 kronor i miljörabatt.
Dessa retfulla två centiliter kapades på tre sätt. Först och främst typade Volvo etanolversionen med smalare däck. Bara 16 tums-fälgar och 205 millimeter breda däck är godkända. Den som sätter 17 eller 18 tums fälgar får hjulen underkända på besiktningen.
Den osunt Volvokunnige ser också att ”attitydvinkeln” är en annan. Chassit är nämligen sänkt 10 millimeter fram och 15 millimeter bak för bättre aerodynamik. Det är bensinmodellen som normalt ”står på nosen” för att se tuffare ut.
Till sist konstaterar vi att miljöbilen har en annan utväxling.
Jämfört med den bensindrivna 2,5T-motorn är prispåslaget 6 000 kronor. Det valet är extremt lätt att göra, av miljöhänsyn och för ekonomin. Miljöbilsrabatten är 10 000 kronor för privatpersoner och tjänstebilsförare får 20 procent rabatt på förmånsvärdet. Dessutom får bilen 600 kronor lägre bilskatt, parkeringsförmåner, frisedel för trängselskatt – you name it.
Konkurrensen från lillebror V70 2,0F är betydligt svårare. Visserligen är det stor skillnad att köra de båda bilarna, särskilt för motorvägsnötare. I 110 km/h varvar bilen ca 2 300 varv i sjätte växeln. Den femväxlade tvålitersmotorn tvingas snurra i 3 400 varv i samma hastighet.
Men prisgapet är stort. 2,5FT är 32 000 kronor dyrare än basmodellen med Fords tvåliters, fyrcylindriga etanolmotor på 145 hästkrafter. Det innebär 292 900 kronor för turbosnurran, snubblande nära den magiska 300 000 kronors-gränsen.
Det kan bli i saftigaste laget för både företag och privatpersoner. På Volvos svenska försäljningsbolag tror man att tvålitersmodellen kommer att förbli den populäraste modellen.
– Det är helt enkelt priset som avgör saken även på företagsmarknaden, säger Bo Larsen, presschef på Volvo.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se