Provkörning av Volvo V90 B4
Premium Volvos största kombi har blivit medelålders och det är dags för en facelift. Åtgärdspaketen från Göteborg är milda, mest märks elektrifiering hos samtliga drivlinor och små designjusteringar.
Sverige är ett V90-land. Hälften av alla tillverkade V90 säljs nämligen på hemmamarknaden. Sedanversionen S90 produceras i nästan dubbelt antal jämfört med V90. Modellen ligger fortfarande på tredje plats i försäljningsstatistiken medan 60-serien tagit över ledarpositionen med hela kopplet av S/V/XC-modeller (S60, V60 och XC60). Snart kommer antagligen även XC40 gå om V90, elektrifieringen har kommit längst hos lill-Volvon.
För att bita sig fast innebär modellår 2021 för V90 teknisk och designmässig uppdatering. Samtliga drivlinor är nu elektrifierade med mild- eller laddhybrid (de senare titulerade ”Recharge”). Paletten är följande: diesel B4 (197 hk) och B5 (235 hk), bensin B4 (197 hk), B5 (250 hk) och B6 (300 hk) samt Recharge-modellerna T6 (340 hk) och T8 (390 hk).
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se