Foto: Hans Hedberg / Teknikens Värld

Provkörning av Volvo V90 B4

Volvos största kombi har blivit medelålders och det är dags för en facelift. Åtgärdspaketen från Göteborg är milda, mest märks elektrifiering hos samtliga drivlinor och små designjusteringar.

Sverige är ett V90-land. Hälften av alla tillverkade V90 säljs nämligen på hemmamarknaden. Sedanversionen S90 produceras i nästan dubbelt antal jämfört med V90. Modellen ligger fortfarande på tredje plats i försäljningsstatistiken medan 60-serien tagit över ledarpositionen med hela kopplet av S/V/XC-modeller (S60, V60 och XC60). Snart kommer antagligen även XC40 gå om V90, elektrifieringen har kommit längst hos lill-Volvon.

För att bita sig fast innebär modellår 2021 för V90 teknisk och designmässig uppdatering. Samtliga drivlinor är nu elektrifierade med mild- eller laddhybrid (de senare titulerade ”Recharge”). Paletten är följande: diesel B4 (197 hk) och B5 (235 hk), bensin B4 (197 hk), B5 (250 hk) och B6 (300 hk) samt Recharge-modellerna T6 (340 hk) och T8 (390 hk).

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill