Provkörning av Volvo XC40 Recharge P8 AWD
Premium Volvo doppade tårna i elbilsvärlden med sin C30 Electric redan 2011. Men det är först nu, med XC40 Recharge P8 AWD, som Volvos elektriska framtid börjar på allvar. Vi hedrar Volvos historia med att börja provkörningen med en tur upp till PG Gyllenhammars gamla Örnnäste.
Volvo gör som de alltid gjort och lanserar den dyraste och häftigaste versionen först. Familjebilen XC40 Recharge P8 AWD har samma drivlina som den påkostade och väldesignade halvkombin Polestar 2. Därmed kommer faktauppgiften att eldrivna XC40 klarar 0-100 km/h på 4,9 sekunder relativt tidigt i presentationsmaterialet. Ingen på Volvo Cars vill kommentera framtida modeller men det viskas högt mellan byggnaderna ute vid Torslanda att det kommer en framhjulsdriven XC40 Recharge med ett lägre effektuttag än de 408 hästkrafterna som nu skjuter iväg bilen uppför backen till Örnnästet. Den blir såklart då också betydligt billigare än de 699 000 kronor som Volvo vill ha betalt för värstingen.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se