Foto: Hans Hedberg

Provkörning av Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Volvo doppade tårna i elbilsvärlden med sin C30 Electric redan 2011. Men det är först nu, med XC40 Recharge P8 AWD, som Volvos elektriska framtid börjar på allvar. Vi hedrar Volvos historia med att börja provkörningen med en tur upp till PG Gyllenhammars gamla Örnnäste.

Volvo gör som de alltid gjort och lanserar den dyraste och häftigaste versionen först. Familjebilen XC40 Recharge P8 AWD har samma drivlina som den påkostade och väldesignade halvkombin Polestar 2. Därmed kommer faktauppgiften att eldrivna XC40 klarar 0-100 km/h på 4,9 sekunder relativt tidigt i presentationsmaterialet. Ingen på Volvo Cars vill kommentera framtida modeller men det viskas högt mellan byggnaderna ute vid Torslanda att det kommer en framhjulsdriven XC40 Recharge med ett lägre effektuttag än de 408 hästkrafterna som nu skjuter iväg bilen uppför backen till Örnnästet. Den blir såklart då också betydligt billigare än de 699 000 kronor som Volvo vill ha betalt för värstingen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill