En lättare uppdatering under 2021? Ganska stor vad gäller större batteri och längre räckvidd på el tycker vi. Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Provkörning av Volvo XC60 Recharge T6 AWD

XC60 i nuvarande generation går snart in på sitt sjunde levnadsår. Vi provkör upp­daterade laddhybriden Recharge T6 och konstaterar att den, trots åldern, går som tåget.

Det står en vit Volvo XC60 i testbilsgaraget. Igen. För ett ögonblick känns det overkligt, som att dagen börjat om igen. Kommer ni ihåg den amerikanska komedifilmen Groundhog Day med Bill Murray? Varje gång huvudpersonen somnar och vaknar börjar samma dag om igen – dessutom om och om igen. 

Lite så känns det när jag närmar mig Volvo XC60 Recharge T6 AWD i garaget. Som att jag hade gjort exakt det här förut. Vilket på många sätt stämmer. Volvo XC60 har figurerat flitigt i Teknikens Värld, allra mest för att den kom att sätta normen för hur en mellanstor suv skulle prestera i Sverige. När första provkörningen av nuvarande generationen XC60 var avklarad kunde vi konstatera att Volvo hade gjort det mesta rätt. Kanske var det bästa Volvon någonsin, i alla fall baserat på hur den gick på vägen. Någon storlastare likt V70 eller för den delen gamla 745 har den aldrig varit – men hur många bilar är det i dag? Marknaden tog snabbt XC60 till sig och gör det fortfarande – trots att priset bara gått uppåt. En Core-utrustad bil börjar på 650 000 kronor – det är en förbannat stor hög med pengar. Trots det naglar sig XC60 fortfarande fast i den absoluta svensktoppen försäljningsmässigt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill