Provkörning av Volvo XC60 Recharge T8 AWD Plus
Utan förvarning uppdaterade Volvo sina laddhybrider i 60- och 90-serierna. Nu ska de kunna rulla fler mil utan att behöva starta förbränningsmotorn. Vi har provkört i vinterväglag.
Just som testlaget höll på att väga och mäta Volvo XC60 i höstas damp nyheten ned: Volvo uppdaterar sina laddhybrider på SPA-plattformen med större batteripaket och starkare elmotorer. Där stod vi med en testbil som i ett slag var gårdagens nyhet.
Så från och med slutet av november i fjol har alla nya laddhybrider i 60- och 90-serierna en elmotor på bakaxeln på 145 i stället för 88 hästkrafter. Batteripaketet har numera en kapacitet om 18,8 kilowattimmar, upp från tidigare 11,6. Det ska räcka till upp till nio mils körning på el, beroende på modell. Vår bil, en XC60 Recharge T8 AWD, har en uppgiven räckvidd på el enligt körcykeln WLTP på 75 kilometer.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se