Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Till synes standard, men längst fram rullar XC90 Armoured Heavy föjd av den lättarmerade.
Till synes standard, men längst fram rullar XC90 Armoured Heavy föjd av den lättarmerade.
Till synes standard, men längst fram rullar XC90 Armoured Heavy föjd av den lättarmerade.
1 AV 2
Volvos bepansrade bil XC90 Armoured kan stå emot två handgranater
2 AV 2
Till synes standard, men längst fram rullar XC90 Armoured Heavy föjd av den lättarmerade.
Foto: Teknikens Värld

Provkörning av Volvo XC90 Armoured

Volvos nya tungviktare. Vi åker till Torslanda och tittar närmare på nya XC90 Armoured som pallar två handgranater.

Det har gått fyra år sedan statsminister Stefan Löfven uttryckte önskemål om att få åka Volvo i tjänsten. Ett önskemål som nekades av Säpo då Volvo vid tidpunkten inte hade någon lämplig bil som uppfyllde de hårda kraven som ställs på ett bepansrat fordon. Men annat är det i dag när Volvo för första gången kan leverera en bil i den så kallade VR8klassen, Vehicle Resistance 8, för ballistiskt skydd. Utvecklingen har skett i samarbete med tyska Trasco Bremen under två års tid och satsningen drogs igång på grund av att allt fler kunder efterfrågade Volvo-bilar i denna klass.
Den svarta XC90 som står framför mig på Volvos demobana i Torslanda ser i princip ut som vilken XC90 som helst och det är även syftet. Skulle det vara uppenbart att detta är en så kallad armerad bil så skulle den kunna bli mer utsatt just på grund av det.

Syrgas...
Syrgas...
Syrgas...
...och brandsläckning.
...och brandsläckning.
...och brandsläckning.
Blåljus och siren.
Blåljus och siren.
Blåljus och siren.
Förstärkningar.
Förstärkningar.
Förstärkningar.
Skyddsklass VR8.
Skyddsklass VR8.
Skyddsklass VR8.
Nödutgång.
Nödutgång.
Nödutgång.
1 AV 6
Syrgas...
Foto: Teknikens Värld
2 AV 6
...och brandsläckning.
Foto: Teknikens Värld
3 AV 6
Blåljus och siren.
Foto: Teknikens Värld
4 AV 6
Förstärkningar.
Foto: Teknikens Värld
5 AV 6
Skyddsklass VR8.
Foto: Teknikens Värld
6 AV 6
Nödutgång.
Foto: Teknikens Värld

Detta skiljer XC90 Armoured mot en vanlig XC90

Syrgas och brandsläckning

I stället för mugghållare sitter det knappar till extrautrustning i mittkonsolen. Brandsläckningsutrustning till motorutrymme, under bilen och syrgas som skapar övertryck i kupén vid eventuell gasattack.

 

Blåljus och siren

I just denna bil är ljussiren blå men vid beställning kan kunden anpassa det efter sina behov. Även ljudsiren finns likt en polisbil eller ambulans.

 

Förstärkningar

Hjulupphängningen är tillverkat av stål fräst ur ett stycke och är avsevärt mycket rejälare än originaldelarna. Likaså är tjugotumsfälgarna förstärkta. Men dessa grövre doningar är endast avsedda för att klara den extra vikten och ger inte något förstärkt skydd. Däcken går dock att köra på vid punktering. Tanken är täckt av ett självslutande material om den skulle punkteras.

 

Skyddsklass VR8

Beteckningen är EU-standard för klassning av ballistiskt skydd och går igenom hårda tester. Över 300 skott med 7,62 mm 31 AP, pansarbrytande ammunition, skjuts mot bilen 360 grader runt om med fokus på särskilt utsatta områden som materialövergångar. Den utsätts även för två DM-51 handgranater placerade under bilen och 12,5 kg pentyl från sidan för att simulera en hemmagjord bomb, en så kallad IED - Improvised Explosive Device.

 

Nödutgång

I stort sett alla bepansrade bilar är utrustade med nödutgång. I XC90 Armoured sitter den mellan stolarna i baksätet och kan evakuera brukare ut genom bagageluckan. I jämförelse med andra är storleken ganska väl tilltagen.

 

Handbyggd

Att bepansra en bil är verkligen ett handarbete. Hela standardbilen plockas ner och kupén kläs in med höghållfast stål med upp till tio millimeters tjocklek. De mest kritiska områdena är materialövergångar och så klart öppningsbara delar. Där är det viktigt att material överlappar så att en kula inte kan tränga igenom. Där det behövs kabelgenomgångar eller liknande tillverkas så kallade skottfällor. I stort sett en överlappning med ett litet mellanrum där kablar kan dras. Det kräver att en kula behöver färdas i linje av ett S för att den skulle penetrera. Alltså i stort sett omöjligt.

– Tack vare att XC90 har sålt i så pass stora upplagor drar den inte allt för mycket uppmärksamhet till sig om den kommer körandes i stadsmiljö. Det går att glida fram ganska obemärkt och på så sätt skapa dig ett skydd redan där, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Cars Special Vehicles Men tittar man närmare på detaljer som kanter av rutor och fälgar ser man att det är någonting som inte stämmer. Majoriteten av rutorna är kraftigt tonade och de som inte är det har en bred svart ram i utkanten, det beror på att glaset består av sju lager och är upp till 50 millimeter tjockt. Den enda ruta som går att hissa ner är förarens för att exempelvis lämna passerkort till en vakt, och ändå hålla skalskyddet så intakt som möjligt. Glipan mellan ruta och ram blir dock endast några få centimeter. Fälgarna är snarlika standarddoningarna men är förstärkta för att klara den extra vikten om drygt 1 400 kg.

Även invändigt ser den ut som en standardbil. Blåljuskontroll snyggt integrerad i infotainmentsystem.
Även invändigt ser den ut som en standardbil. Blåljuskontroll snyggt integrerad i infotainmentsystem.
Även invändigt ser den ut som en standardbil. Blåljuskontroll snyggt integrerad i infotainmentsystem.
1 AV 2
Även invändigt ser den ut som en standardbil. Blåljuskontroll snyggt integrerad i infotainmentsystem.
Foto: Teknikens Värld
2 AV 2
Foto: Teknikens Värld

Jag greppar handtaget till förardörren och tar i, och får ta i ytterligare lite extra innan dörren svänger upp, kuggarna i de väl tilltagna gångjärnen känns tydligt när den öppnas och jag kan kliva in i kupén.
Förarplatsen är välbekant och integrering av XC90 Armoured-specifik utrustning är mycket snyggt gjord. Under träpanelen i mittkonsolen sitter knappar som påminner om något från en James Bond-bil. Två av dem går till brandsläckningsutrustning som finns både under huven och under själva bilen i två separata system. En till syrgas för att trycksätta kupén vid eventuell gasattack och en för att koppla till ett extra batteri vid behov. Integrerat i Sensus-skärmen finns manöverenhet för blåljus och siren-funktioner. En mycket snyggare integrering än den som sitter i dagens ambulans- och polisbilar från Volvo. Högst troligt kommer denna lösning att införas även till dessa som ersättare till en separat kontrollenhet på instrumentbrädan. Till höger om förarstolen sitter en gul knapp som går till komradioutrustning med en mikrofon vid instrumenthuset.

Jag hugger tag i dörrhandtaget och har redan hunnit glömma dess tyngd. Jag får ta spjärn med högerhanden i ratten för att klappa igen den 150 kg tunga dörren som går igen med ett kompatibelt tjoff och det blir knäpptyst i kupén. Detta är troligen inte ett problem då den Säpo-anställda eller liknande som kommer att nyttja dessa bilar med största sannolikhet är mer vältränade än mig. De som färdas i baksätet slipper även stänga dörren själv då deras livvakter ofta ansvarar för detta. Med dörren stängd tränger den in mer i kupén än i en standardbil på grund av den stora mängd skottsäker plåt dörrarna är klädda i.

För att klara av vikten har bland annat hjulupphängning och krängningshämmare biffats upp.
För att klara av vikten har bland annat hjulupphängning och krängningshämmare biffats upp.
För att klara av vikten har bland annat hjulupphängning och krängningshämmare biffats upp.
Här blir det tydligt hur omfattande jobb det är att bepansra en bil. Kupén blir som en sluten kokong.
Här blir det tydligt hur omfattande jobb det är att bepansra en bil. Kupén blir som en sluten kokong.
Här blir det tydligt hur omfattande jobb det är att bepansra en bil. Kupén blir som en sluten kokong.
Varje gul lapp markerar ett skott med pansarbrytande ammunition. XC90 Armoured hårdtestas.
Varje gul lapp markerar ett skott med pansarbrytande ammunition. XC90 Armoured hårdtestas.
Varje gul lapp markerar ett skott med pansarbrytande ammunition. XC90 Armoured hårdtestas.
De mest kritiska områdena är vid materialövergångar. Det är viktigt att material överlappar.
De mest kritiska områdena är vid materialövergångar. Det är viktigt att material överlappar.
De mest kritiska områdena är vid materialövergångar. Det är viktigt att material överlappar.
1 AV 4
För att klara av vikten har bland annat hjulupphängning och krängningshämmare biffats upp.
Foto: Teknikens Värld
2 AV 4
Här blir det tydligt hur omfattande jobb det är att bepansra en bil. Kupén blir som en sluten kokong.
Foto: Teknikens Värld
3 AV 4
Varje gul lapp markerar ett skott med pansarbrytande ammunition. XC90 Armoured hårdtestas.
Foto: Erik Fagerwal
4 AV 4
De mest kritiska områdena är vid materialövergångar. Det är viktigt att material överlappar.
Foto: Erik Fagerwal

Med en elbils tysthet glider vi iväg och ut på Volvos demobana, detta kan vara den bäst ljudisolerade bilen jag någonsin åkt i. En positiv bieffekt av att montera flera hundra kg höghållfast stål runt kupén.
XC90 Armoured baseras på en vanlig T6 AWD Inscription vilket betyder tvålitersfyra med turbo och 310 hästkrafter. Samtliga Armoured-bilar är Polestaroptimerade och ger 326 hästar och 430 newtonmeter. Den extra effekten är välkommen då denna bil har totalvikt om 4 500 kg, tjänstevikt cirka 4 100 kg, och det gör så att säga sitt för prestandan. En vanlig XC90 med samma drivlina avverkar 0-100 km/h på 6,4 sekunder, för detta utförande finns inga officiella siffror men uppskattningsvis tar det strax under tio sekunder. Den extra vikten påverkar så klart även förbrukningen, Volvo utlovar att tanken på 70 liter ska räcka till 40 mil vilket är nästan en liter högre förbrukning per mil jämfört med en vanlig XC90.

Motorn jobbar hårt för att komma upp i hastighet men räcker gott och väl till. På vägen märks vikten så klart, men mindre än förväntat tack vare att chassit är helt nyutvecklat. Bland annat med nya bromsar, stötdämpare, hjulupphängningar och krängningshämmare som gör dunderklumpen lätthanterad även om tyngdpunkten är hög. På grund av armeringen blir A-stolpen ganska mycket bredare än vanligt vilket skymmer sikt åt sidorna och kräver att föraren håller lite extra koll.

Utöver denna tungt armerade bil som kommer stå för en bråkdel av försäljningen har de även utvecklat en lätt armerad version avsedd för civilpersoner med högre skyddsbehov än normalt. Mervikten för denna är cirka 300 kg och den är mer lik den vanliga sett till utrustning och utförande. Armeringen består av skottsäkra rutor och paneler runt om kupén men är inte en tillsluten kokong som i den tunga versionen. Detta är den som blir volymmodellen för Volvo Armoured där den största marknaden finns i Sydamerika där den också tillverkas. Den är främst avsedd som skydd mot rån- eller kidnappningsförsök. Medan den tunga är till för att skydda mot attacker med avsikt att döda.
– Av den lättarmerade bilen räknar vi med att sälja 800-900 bilar årligen i Sydamerika och ytterligare något hundratal globalt, medan XC90 Armoured Heavy kommer att sälja i en handfull exemplar per år på den globala marknaden, säger Stephan Green.

Fälgarna är förstärkta för att klara den högre vikten. Runt fälgen sitter en plastring som möjliggör körning om däcket är punkterat.
Fälgarna är förstärkta för att klara den högre vikten. Runt fälgen sitter en plastring som möjliggör körning om däcket är punkterat.
Fälgarna är förstärkta för att klara den högre vikten. Runt fälgen sitter en plastring som möjliggör körning om däcket är punkterat.
Bakom grillen sitter både ljus- och ljudsiren snyggt integrerade.
Bakom grillen sitter både ljus- och ljudsiren snyggt integrerade.
Bakom grillen sitter både ljus- och ljudsiren snyggt integrerade.
1 AV 3
Fälgarna är förstärkta för att klara den högre vikten. Runt fälgen sitter en plastring som möjliggör körning om däcket är punkterat.
Foto: Teknikens Värld
2 AV 3
Foto: Teknikens Värld
3 AV 3
Bakom grillen sitter både ljus- och ljudsiren snyggt integrerade.
Foto: Teknikens Värld

Den lättarmerade versionen säljs som ett tillägg till både XC90 och XC60, lite som ett utrustningspaket, och kostar 40 000 dollar extra, cirka 380 000 kronor, utöver priset på standardvagnen. Den tungt bepansrade versionen säljs endast via specialbeställning och går lös på 500 000 euro, cirka fem miljoner kronor.

Huruvida statsministern kommer att få åka Volvo framöver är det dock svårt att få ett konkret svar på från Säpos håll.
– Gällande frågor om namngivet bilmärke kan vi säga att vi ansvarar för säkerhet gällande statsledningen men kan inte gå in på specifika personer gällande deras skyddsvärde eller hur hotbilden ser ut. Vi kan därför på grund av säkerhetsskäl inte gå in på specifika krav eller säkerhetsklasser för fordon vi anser krävas för en specifik person, meddelar Säpos presstjänst.
Men en kvalificerad gissning är att vi kommer att få se åtminstone en XC90 Armoured i rikets tjänst framöver.