Provkörning av Xpeng G9 Performance
Textraden ”All vår början bliver svår” passar in på kinesiska Xpengs tidigare etableringsförsök i Sverige. Nu gör man om och den stora frågan är – gör man rätt? Vi kör suven G9 för att ta reda på det.
I fjol vid ungefär den här tiden provkördes första bilen från det nya kinesiska märket Xpeng. Lanseringen var i full gång och modellen i fokus hette P5. En sedanversion med tydliga Tesla-ambitioner, men ambitionen kom av sig. Vid vår första provkörning saknade vi flera detaljer och irriterade oss på andra i P5. Ratt som inte gick att justera i längd, sätesdyna som inte gick att justera i höjd. Säkerhetssystem som fick nippran och aldrig ville sluta tjuta, snabbladdning i långsamma 70 kW. Nej, Xpeng P5 räckte inte till och lanseringen blåstes av.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se