Provkörning av Xpeng P5
Premium När kinesiska Xpeng kommer till Sverige är det ingen tvekan om vem man vill sätta på plats. Inspirationen från Tesla skiner tydligt igenom. Men utmanaren brister på vissa punkter.
Flodvågen väller in och dränker allt i sin väg. Från ingenstans har en rad kinesiska bilmärken tagit sig in på den svenska marknaden och de gör det med besked. När MG lanserade den lilla eldrivna suven ZS i fjol klättrade den rakt in på topplistan över de mest sålda bilarna i Sverige.
Tätt i hälarna följde både Aiways och Nio och nu också Xpeng. Det handlar om en ung biltillverkare, bolaget grundades i sydkinesiska Guangzhou 2014 och de första bilarna började man inte sälja förrän 2018. Numera har man tre modeller på programmet, samtliga renodlade elbilar, och en fjärde är på gång: en större suvmodell kallad G9. I Norge har man redan etablerat sig, men först nu tränger man också in i EU.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se