Nya Renault Arkana finns nu i Sverige – Teknikens Värld har provkört modellen i hybridutförande. Foto: Renault

Provkörning av Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line

Renault vill få det till att Renault Arkana E-Tech 145 är en ny, sportig och mer miljömedveten suv. Själva håller vi inte riktigt med.

Vi kan börja med begreppet ”ny”. Arkana må vara en ny modell för vår del av världen, men har funnits både i Ryssland och Sydkorea en tid. I Ryssland är det en äldre plattform som används men i Korea är det den nyare CMF-B som är grunden, samma plattform som finns i Clio samt Nissan Juke.

Vår Arkana är den senare, som tur är, och byggs i Sydkorea. Att Arkana bygger på en äldre plattform betyder vissa begränsningar som vi ska återkomma till.
Och inte är Arkana speciellt liten heller. När du ser bilder på en Arkana och hör om kopplingen till Clio-plattformen är det lätt att tro att det är Captur med sluttande taklinje. Men Arkana är åtta centimeter längre än Kadjar, en modell som upplevs bra mycket större. Axelavståndet är 2,72 meter, sju centimeter längre än Kadjar. Arkana är också bredare med ett större bagageutrymme. Längden har delvis med den sportiga taklinjen att göra. För att få ett hanterbart baksäte så behöver bilen bli längre. När jag sätter mina 188 centimeter bakom mig själv är det gott om plats för fötter och ben men lite trångt upptill, speciellt närmast dörren. Det blir i praktiken svårt att sitta tre vuxna i baksätet eftersom de som sitter vid dörrarna kommer att vilja dra sig inåt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill