Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Saab 9000 mot Lancia Thema, Fiat Croma och Alfa Romeo 164

Saab 9000 var en enastående bil för sin tid. Hur kunde lilla Saab få till det så bra? Och varför fortsatte inte samarbetet med Lancia och Fiat? Klassiska Bilar träffar Gunnar Larsson och Rolf Sarsten, männen bakom Saab 9000 och får veta hur det egentligen gick till.

Ni får säga vad ni vill, men själv tycker jag att Saab bara har fått till en riktigt bra bil. Saab 9000. När den kom var den så bra att motorpressen överröste den med utmärkelser. Teknikens Värld sammanfattade det första testet med omdömet ”Saab 9000 Turbo förenar mycket bra prestanda, vägegenskaper, säkerhet, utrymmen, komfort och utrustning på ett sätt som ingen annan bil kommer i närheten av.”

Dessutom så säker att Folksam länge höll den för den säkraste bilen på marknaden. En fullträff, varken mer eller mindre.
Men hur sjutton kunde en liten pluttfabrik i Trollhättan få till en bil som 9000? Fabrikens utvecklingsavdelning hade i mitten av 70-talet bara lyckats ta fram två bilar. Saab 92/96 och Saab 99.
End of story.
Ärligt talat når de bilarna inte upp till navkapslarna på Saab 9000 när det gäller prestanda, komfort och säkerhet. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill