Teknikens Värld kör Mazdas nya motor Skyactiv-X
Motorn är unik då det är den första serietillverkade motorn som använder sig av SPCCI, Spark Controlled Compression Ignition, som på svenska blir tändningskontrollerad kompressionständning. Tanken är att ta den höga effekten och den effektiva avgasreningen från bensinmotorn och kombinera det med dieselns höga vridmoment och låga förbrukning.
Motorn är en komplicerad historia men kraftigt förenklat påstår Mazda ha uppnått detta genom två huvudsakliga skillnader mot en vanlig bensinmotor. Det första är ett extremt högt kompressionsförhållande på 16,3:1 som komprimerar bensin- och luftblandningen tills den nästan självantänder. Det ger en näst intill simultan antändning när tändstiftet väl ger ifrån sin gnista, och förbränningen blir betydligt mer effektiv.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se