Oskar drömmer sig bort till i höst när han själv kan mäta förbrukningen för den nya motorn. Foto: David Smith

Teknikens Värld kör Mazdas nya motor Skyactiv-X

I samband med provkörningen av Mazda CX-30 fick vi möjligheten att för första gången prova Mazdas helt nya bensinmotor – Skyactiv-X.

Motorn är unik då det är den första serietillverkade motorn som använder sig av SPCCI, Spark Controlled Compression Ignition, som på svenska blir tändningskontrollerad kompressionständning. Tanken är att ta den höga effekten och den effektiva avgasreningen från bensinmotorn och kombinera det med dieselns höga vridmoment och låga förbrukning.

Motorn är en komplicerad historia men kraftigt förenklat påstår Mazda ha uppnått detta genom två huvudsakliga skillnader mot en vanlig bensinmotor. Det första är ett extremt högt kompressionsförhållande på 16,3:1 som komprimerar bensin- och luftblandningen tills den nästan självantänder. Det ger en näst intill simultan antändning när tändstiftet väl ger ifrån sin gnista, och förbränningen blir betydligt mer effektiv.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill