Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar

Provkörning av AMC Eagle

AMC Eagle är en sällsynt rar bil på våra breddgrader. Det finns nio registrerade i Sverige, de flesta har ett A efter sig i bilregistret. A som i Avställd. Men detta exemplar är ett av de som rullar, och gör det fint.

När AMC Eagle gjorde premiär i Sverige 1982 var det den enda amerikanska bilen som såldes i Sverige. Karossen hade linjer från 60-talet (och härstammar därifrån!) och då som nu var det få som så där direkt identifierade bilen för vad den var – en amerikansk örn!
En identifikation som användes flitigt i amerikansk reklam med ”The Eagle has landed”.

I Sverige valde blöjföretaget Libero att använda AMC Eagle i sina annonser i ett något kryptiskt inslag som gick ut på att några personer var ute i skogen och åkte med en AMC Eagle och det började regna.
Alla var tvunga att gå ut för att urinera och blev dyblöta. Utom den lille pojken som satt kvar i sin barnstol, fram, och var helt torr tack vare sina Liberoblöjor.

Det var mycket denna annons, plus en provkörning i Teknikens Värld 1982, som fick Robert Jonsson att slutligen bestämma sig för att köpa en AMC Eagle. Han var vid det här laget rätt påläst och det var uteslutet att köpa något annan än 1988 års modell som hade fått ventilkåpa i aluminium. De tidigare hade kåpor i plast som läckte som såll.
Därmed var utbudet rätt begränsat och som det föll sig blev det denna. Som visade sig vara just den som var med i teve-reklamen! Robert Jonsson förvärvade bilen den 28 november 2003.

AMC Eagle var tidigt ute med att ha lyx som lufkonditionering, fjärrmanövrerade backspeglar, dimljus, intervall- och bakrutetorkare som standard.
AMC Eagle var tidigt ute med att ha lyx som lufkonditionering, fjärrmanövrerade backspeglar, dimljus, intervall- och bakrutetorkare som standard.
AMC Eagle var tidigt ute med att ha lyx som lufkonditionering, fjärrmanövrerade backspeglar, dimljus, intervall- och bakrutetorkare som standard.
På 80-talet var ordet crossover inte vedertaget men blev det när American Motors introducerade AMC Eagle, ett mellanting av vanlig bil och terrängfordon.
På 80-talet var ordet crossover inte vedertaget men blev det när American Motors introducerade AMC Eagle, ett mellanting av vanlig bil och terrängfordon.
På 80-talet var ordet crossover inte vedertaget men blev det när American Motors introducerade AMC Eagle, ett mellanting av vanlig bil och terrängfordon.
Kromade backspegelhus var hett på 80-talet och har på senare år blivit på modet igen. Se bara på exempelvis Audi som piffar upp sina värsta med detta.
Kromade backspegelhus var hett på 80-talet och har på senare år blivit på modet igen. Se bara på exempelvis Audi som piffar upp sina värsta med detta.
Kromade backspegelhus var hett på 80-talet och har på senare år blivit på modet igen. Se bara på exempelvis Audi som piffar upp sina värsta med detta.
Skärmbreddare för att täcka hjulen var heller inte så vanligt på 80-talet, men AMC Eagle var heller ingen vanlig kärra!
Skärmbreddare för att täcka hjulen var heller inte så vanligt på 80-talet, men AMC Eagle var heller ingen vanlig kärra!
Skärmbreddare för att täcka hjulen var heller inte så vanligt på 80-talet, men AMC Eagle var heller ingen vanlig kärra!
Eagle syns lite överallt på bilen, både i text och på bild. Starkt varumärke.
Eagle syns lite överallt på bilen, både i text och på bild. Starkt varumärke.
Eagle syns lite överallt på bilen, både i text och på bild. Starkt varumärke.
Rejäl markfrigång, men det är något som inte stämmer. Practical joke!
Rejäl markfrigång, men det är något som inte stämmer. Practical joke!
Rejäl markfrigång, men det är något som inte stämmer. Practical joke!
1 AV 10
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
2 AV 10
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
3 AV 10
AMC Eagle var tidigt ute med att ha lyx som lufkonditionering, fjärrmanövrerade backspeglar, dimljus, intervall- och bakrutetorkare som standard.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
4 AV 10
På 80-talet var ordet crossover inte vedertaget men blev det när American Motors introducerade AMC Eagle, ett mellanting av vanlig bil och terrängfordon.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
5 AV 10
Kromade backspegelhus var hett på 80-talet och har på senare år blivit på modet igen. Se bara på exempelvis Audi som piffar upp sina värsta med detta.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
6 AV 10
Skärmbreddare för att täcka hjulen var heller inte så vanligt på 80-talet, men AMC Eagle var heller ingen vanlig kärra!
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
7 AV 10
Eagle syns lite överallt på bilen, både i text och på bild. Starkt varumärke.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
8 AV 10
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
9 AV 10
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
10 AV 10
Rejäl markfrigång, men det är något som inte stämmer. Practical joke!
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar

Just detta exemplar tillverkades veckan innan produktionen lades ned och är med andra ord en av de allra sista, kanske rentav den sista.
AMC Eagle var, då, något så ovanligt som en fyrhjulsdriven personbil. På den svenska marknaden fanns i övrigt i stort sett bara Subaru Leone och Audi Quattro.
AMC Eagle var ingen bil avsedd att klättra i träd med, men gav utmärkta vägegenskaper på halkigt och lerigt underlag förutsatt att du kommit ihåg att koppla in fyrhjulsdriften via en spak på instrumentpanelen.
Enligt provkörningen i Teknikens Värld 1982 var det lika bra att ha bilen i fyrhjulsdrivet läge konstant eftersom skillnaden i stabilitet jämfört med enbart bakhjulsdrift var påtaglig redan på torra vägar.

Körkänslan i AMC Eagle är väldigt amerikansk och annat var väl inte att vänta med tanke på ursprunget, och att det är en i grund och botten gammal bil. Det är med andra ord en hel del gung och karossroll. Men tack vare fyrhjulsdriften upplevs den som både trevligare och säkrare än en motsvarande amerikansk ”vanlig” bil.

Teknikens Världs testförare Dag E. Hogsten imponerades stort över AMC Eagles förmåga att ta sig fram på halt underlag. Inte minst med tanke på att bilen var försedd med sommardäck (lågprofil) och att den saknade differentialspärrar. Han beskrev det med att ”Eagle ligger tungt på vägen och stretar ihärdigt med alla fyra där en Volvo viftar på svansen och en Saab kanar på framhjulen”.

Här var det rött! Stolar, mattor, dörrklädsel och även ratt i samma kulör. Allt detta skärs av med träinlägg. Man kan verkligen inte undgå att gilla den här ratten!
Här var det rött! Stolar, mattor, dörrklädsel och även ratt i samma kulör. Allt detta skärs av med träinlägg. Man kan verkligen inte undgå att gilla den här ratten!
Här var det rött! Stolar, mattor, dörrklädsel och även ratt i samma kulör. Allt detta skärs av med träinlägg. Man kan verkligen inte undgå att gilla den här ratten!
Ingen startknapp här inte! Gammalt hederligt lås och patinerad nyckel.
Ingen startknapp här inte! Gammalt hederligt lås och patinerad nyckel.
Ingen startknapp här inte! Gammalt hederligt lås och patinerad nyckel.
Fönstervev! AMC Eagle tillverkades i Kenosha, Wisconsin, USA mellan 1980 och 1983. Men i Brampton, Ontario, Kanada från 1984 fram till slutet av 1988.
Fönstervev! AMC Eagle tillverkades i Kenosha, Wisconsin, USA mellan 1980 och 1983. Men i Brampton, Ontario, Kanada från 1984 fram till slutet av 1988.
Fönstervev! AMC Eagle tillverkades i Kenosha, Wisconsin, USA mellan 1980 och 1983. Men i Brampton, Ontario, Kanada från 1984 fram till slutet av 1988.
Hyfsat benutrymme. Baksätet är anpassat för två fullvuxna personer.
Hyfsat benutrymme. Baksätet är anpassat för två fullvuxna personer.
Hyfsat benutrymme. Baksätet är anpassat för två fullvuxna personer.
Cool kille från Åretrakten som gillar bilar i allmänhet och AMC Eagle i synnerhet. Robert Jonsson inspirerades till köp av en provkörning i Teknikens Värld.
Cool kille från Åretrakten som gillar bilar i allmänhet och AMC Eagle i synnerhet. Robert Jonsson inspirerades till köp av en provkörning i Teknikens Värld.
Cool kille från Åretrakten som gillar bilar i allmänhet och AMC Eagle i synnerhet. Robert Jonsson inspirerades till köp av en provkörning i Teknikens Värld.
1 AV 11
Här var det rött! Stolar, mattor, dörrklädsel och även ratt i samma kulör. Allt detta skärs av med träinlägg. Man kan verkligen inte undgå att gilla den här ratten!
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
2 AV 11
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
3 AV 11
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
4 AV 11
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
5 AV 11
Ingen startknapp här inte! Gammalt hederligt lås och patinerad nyckel.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
6 AV 11
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
7 AV 11
Fönstervev! AMC Eagle tillverkades i Kenosha, Wisconsin, USA mellan 1980 och 1983. Men i Brampton, Ontario, Kanada från 1984 fram till slutet av 1988.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
8 AV 11
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
9 AV 11
Hyfsat benutrymme. Baksätet är anpassat för två fullvuxna personer.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
10 AV 11
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar
11 AV 11
Cool kille från Åretrakten som gillar bilar i allmänhet och AMC Eagle i synnerhet. Robert Jonsson inspirerades till köp av en provkörning i Teknikens Värld.
Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar

Motorn är en tung gjutjärnssexa som inte ens på 80-talet gjordes till annat än några få amerikanska bilar. Trots att cylindervolymen är hela 4,2 liter plockas det inte ut mer än 113 hästkrafter.
Detta är med andra ord inte en motor som stressas och vid 100 km/h ligger motorvarvet på 2 000 r/min.
Motorn är kopplad till en treväxlad automatlåda som växlar mjukt men ändå snabbt och den ackompanjeras av motorns flåsande ljud som faktiskt minner om V8. Lite i alla fall.
Tyvärr gör även bensinförbrukningen det. Trots ekonometermätare är det i stort sett omöjligt att få ner soppaåtgången under 1,2 liter milen, och då pratar vi inte kombinerad förbrukning utan landsvägskörning.

I sann amerikansk andra är bilen välutrustad med luftkonditionering, fjärrmanövrerade backspeglar, intervalltorkare, bakrutetorkare och dimljus. Vardagsmat i dag, men lyx då.
Allt ackompanjeras av en inredning i träimiterad plast som inte kan gillas av någon annan än den som är frälst på just den typen. Reglagen sitter ”fel” för de allra flesta och manövreras inte utan att man måste sträcka på sig.
Men, AMC Eagle är en bil man blir glad av att köra.
Och jag är glad över att ha funnit ett körbart exemplar i Sverige.
Det var inte helt lätt.

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 10/2013.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

AMC Eagle 1988

Ursprungligt pris (1988): Cirka 130 000 kronor.

Uppskattat pris (2013): Cirka 55 000–70 000 kronor. Om du hittar någon!

Motor: Bensin. 6-cylindrig längsmonterad radmotor, 1 kamaxel, 2 ventiler per cylinder. En förgasare. Cylindervolym 4 229 cm3. Max effekt 113 hk vid 3 000 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 600 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, 3-växlad automatlåda. Bakhjuls- eller fyrhjulsdrift.

Hjul: Fälg 5 tum, däck 195/75 HR 15.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 278, längd 470, bredd 184, höjd 141, spårvidd f/b 152/146. Tjänstevikt 1 740, maxlast 450. Tank 83 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h ca 16 s. Toppfart 150 km/h.

Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,2 – 2,2 l/mil.

Inte världens vackraste motorrum ens när det är tvättat. En rak sexa i alla fall. Foto: Andreas Libell / Klassiska Bilar

Fakta

AMC Eagle av 1988 års modell hade officiellt ändrats till Eagle Wagon, men alla AMC-skyltar fanns kvar. Chassinumret var inte annorlunda än tidigare annat än siffran för året. Även dokumentationen som följde med bilen visade att bilen byggts av American Motors Kanada Ltd.

Saken var bara den att det företaget upphört att existera! Den sista bilen rullade ut från AMC:s fabrik ”Brampton Assembly Plant” i Brampton, Ontario, den 14 december 1987.

I och med detta gick inte bara Eagle i graven utan även American Motor Corporation.

Källa: Rambler Revyn