Foto: Patrik Lindgren

Turbotryck: Vi kör BMW 2002, Porsche 911 och Saab 99

1970-talets turbopionjärer har samlats för att göra upp. Porsche 911, BMW 2002 och Saab 99 var bilarna som på allvar tog turboladdning till personbilsbilmarknaden. Frågan är hur de står sig i dag?

Magnus Kvandal

I dag har turbon fått en ny roll i bilvärlden. Små, effektiva, ofta trecylindriga turbomotorer gör det möjligt för biltillverkarna att uppfylla myndigheternas krav på förbrukning och utsläpp, utan att behöva göra avkall på prestanda. Turbomotorerna har mognat, blivit civiliserade, pålitliga – och har tagit plats i helt vanliga bilar. BMW säljer inte en enda bil utan turbo i dag, bortsett från elbilen i3. Mercedes är nästan lika turbofixerade. Till och med hängivna anhängare av högvarviga sugmotorer som Honda och Ferrari skruvar fast turbosnurror på sina motorer nu för tiden, till puristernas stora förtret.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill