Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av BMW M3 CSL

På bakluckan finns en modellbeteckning som visar att det här är en av de mest älskade bilarna i BMW:s historia. Mellan motor och bakhjul finns en av de mest omdiskuterade växellådorna. Det här är BMW M3 CSL.

Resan ner till Malmö är nervös. Ska man verkligen möta sina barndomshjältar? Oftast inte. De lever sällan upp till förväntningarna och visar sig oftast vara besvikelser. Ska BMW M3 CSL – det tidiga 2000-talets allra våtaste av våta bildrömmar – visa sig vara ännu en sådan? Det kanske är bäst att strunta i det, vända om och köra hem till Stockholm igen. Låta någon annan göra provkörningen av bilen som bara blir mer och mer omsusad, beryktad och älskad i entusiastkretsar för varje år som går.

På parkeringen vid Förenade Bil i Malmö står den och väntar. En liten grå coupé som inte ser mycket ut för världen när den parkeras bredvid moderna BMW-bilar. Senaste generationen 320d har större luftintag och bredare hjulhus än M3 CSL. En gång i tiden, innan Chris Bangle klev in och rev upp alla traditioner, var diskretion en hederssak för BMW och ingen annan bil visar det lika tydligt som M3 CSL. Här står det som vid lanseringen var spjutspetsen, det allra vassaste BMW:s M-avdelning plockat fram, och det enda som avslöjar den är bakluckan som avslutas med en långt utdragen ankstjärt, den asymmetriska frontspoilern och fälgarna som var exklusiva för CSL-modellen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill