Provkörning av Saab 99 Turbo x5
Jag tror inte man kan bli beskylld för att fara med osanning om man säger att turbon räddade Saab från en ännu tidigare död än vad som blev fallet. Saab 99 Turbo blev en strålande succé och tände upp Saabstjärnan på bil-himmelen.
Saab var i stort behov av en efterträdare till Saab 96 och den 2 april 1964 startades officiellt Project Gudmund som i framtiden skulle bli Saab 99.
Den första prototypen av Saab 99 utgjordes av en 96 som delats på mitten och breddats 20 centimeter. Skapelsen gick under namnet ”Paddan”. För att den såg ut som en sådan.
Den första riktiga Saab 99 karossen försågs med Daihatsu-emblem för att förvilla de som till äventyrs fick syn på den.
1968 kom första Saab 99 på marknaden men det stora äventyret började inte förrän tio år senare med Saab 99 Turbo.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se