Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
När såg du fem Saab 99 Turbo på en och samma bild senast. Dessutom alla årsmodeller som såldes i Sverige. Historiskt!
När såg du fem Saab 99 Turbo på en och samma bild senast. Dessutom alla årsmodeller som såldes i Sverige. Historiskt!
När såg du fem Saab 99 Turbo på en och samma bild senast. Dessutom alla årsmodeller som såldes i Sverige. Historiskt!
När såg du fem Saab 99 Turbo på en och samma bild senast. Dessutom alla årsmodeller som såldes i Sverige. Historiskt! Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Provkörning av Saab 99 Turbo x5

Jag tror inte man kan bli beskylld för att fara med osanning om man säger att turbon räddade Saab från en ännu tidigare död än vad som blev fallet. Saab 99 Turbo blev en strålande succé och tände upp Saabstjärnan på bil-himmelen.

Saab var i stort behov av en efterträdare till Saab 96 och den 2 april 1964 startades officiellt Project Gudmund som i framtiden skulle bli Saab 99.
Den första prototypen av Saab 99 utgjordes av en 96 som delats på mitten och breddats 20 centimeter. Skapelsen gick under namnet ”Paddan”. För att den såg ut som en sådan.
Den första riktiga Saab 99 karossen försågs med Daihatsu-emblem för att förvilla de som till äventyrs fick syn på den.
1968 kom första Saab 99 på marknaden men det stora äventyret började inte förrän tio år senare med Saab 99 Turbo.

Produktionen kom alltså i gång 1978, men året innan hade hundra förseriebilar byggts – som testkördes innan det var dags för officiell visning i Stockholm 22 november 1977. Det finns faktiskt en del förseriebilar som alltjämt lever, en av dem är med i detta tema.
Och eftersom Saab tog vad som fanns tillgängligt för att bygga förseriebilar fanns/finns det även några fyradörrars combicoupé – trots att någon sådan aldrig gick i serieproduktion. Några av dem hamnade dock hos polisen som därmed fick tillgång till den snabbaste svenskbyggda bilen på den tiden: 197,7 km/h var den officiella toppfarten.
Saab 99 Turbo fick dock ett kort liv, intresset flyttades snabbt över till 900 Turbo när den kom 1979.

Det är inte så där hemskt mycket trafik på Eskilstuna flygplats numera så att komma in där för fotografering gick enkelt.
Det är inte så där hemskt mycket trafik på Eskilstuna flygplats numera så att komma in där för fotografering gick enkelt.
Det är inte så där hemskt mycket trafik på Eskilstuna flygplats numera så att komma in där för fotografering gick enkelt.
Bilbyte någonstans i Södermanland, troligen inte helt långt borta från Ärla för det är där de bor.
Bilbyte någonstans i Södermanland, troligen inte helt långt borta från Ärla för det är där de bor.
Bilbyte någonstans i Södermanland, troligen inte helt långt borta från Ärla för det är där de bor.
1 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 AV 4
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 AV 4
Det är inte så där hemskt mycket trafik på Eskilstuna flygplats numera så att komma in där för fotografering gick enkelt.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 AV 4
Bilbyte någonstans i Södermanland, troligen inte helt långt borta från Ärla för det är där de bor.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

I dag är 99 Turbo lite av en kultbil, inte minst i trakterna runt Eskilstuna, främst då i Ärla – ett samhälle med cirka 9 000 invånare.
Här har ett kompisgäng inte mindre än fem körklara 99 Turbo, från årsmodell 1977 fram till 1980. Och fyra till är under renovering.
Sveriges tätaste samling av 99 Turbo? Jag tror det.
Det tillverkades några bilar 1981, men en majoritet av dessa gick till England då Saab hade problem med att få fram 900 Turbo till den brittiska marknaden och kände att de måste erbjuda något till turbo-svultna britter.
Turbo var ett ganska vagt begrepp i slutet av 70-talet. Porsche hade slängt in ett aggregat i en 911 och BMW i en 2000-kaross.
I USA hade Chevrolet och Oldsmobile provat på detta med turbo redan på 60-talet. 1977 debuterade Renault i Formel 1 och gjorde det med en turbomotor, som första Formel 1-stall. Det tog dock lång tid innan de fick ordning på den och inledningsvis kallades bilen hånfullt ”den gula tekokaren” eftersom det mest pös ånga och rök om den.

Innan Saab Turbo offentliggjordes hade det gått många rykten om att Saab hade en värsting på gång. Vissa tippade på en sex­cylindrig motor, andra på en V8.
Men det blev alltså turbo och det lilla bilföretaget från norr blev de första att sätta en turboladdad bil i serieproduktion på allvar.
Men medan Porsche 911 Turbo och BMW 2002 Turbo var rätt extrema bilar var Saab 99 Turbo egentligen en standardbil som med överladdningens hjälp kunde accelerera från 0-100 km/h på nio sekunder och hade en toppfart nära 200 km/h. Tanken var att turbomotorn skulle minna om en större och tyngre V6-motor.
Men det var ändå en rätt okomplicerad­ historia. Tvålitersmotorn från vanliga 99 behölls i stort intakt men försågs utöver turbo från Garrett med bränsleinsprutning­ från Bosch (K-Jetronic), modifierad kamaxel med ändrade ventiltider och ett elektroniskt tändsystem.

Första riktiga årsmodellen av Saab 99 Turbo kom 1978 och det var inte tal om att välja karossform, det fanns bara Combi coupé att tillgå.
Första riktiga årsmodellen av Saab 99 Turbo kom 1978 och det var inte tal om att välja karossform, det fanns bara Combi coupé att tillgå.
Första riktiga årsmodellen av Saab 99 Turbo kom 1978 och det var inte tal om att välja karossform, det fanns bara Combi coupé att tillgå.
Turbon placerade Saab på bilkartan och räddade nog företaget från nedläggning redan 1978. Därefter höll Saab livslågan flämtande till 2011. Finito!
Turbon placerade Saab på bilkartan och räddade nog företaget från nedläggning redan 1978. Därefter höll Saab livslågan flämtande till 2011. Finito!
Turbon placerade Saab på bilkartan och räddade nog företaget från nedläggning redan 1978. Därefter höll Saab livslågan flämtande till 2011. Finito!
Reservhjuets placering på vänster insida av bagageutrymmet var ju långt ifrån idealisk när man skulle flytta något stort till sommarstugan eller annorstädes.
Reservhjuets placering på vänster insida av bagageutrymmet var ju långt ifrån idealisk när man skulle flytta något stort till sommarstugan eller annorstädes.
Reservhjuets placering på vänster insida av bagageutrymmet var ju långt ifrån idealisk när man skulle flytta något stort till sommarstugan eller annorstädes.
Det var den här ratten man fick hålla hårt i när det bar i väg. Men så mycket fördröjning av turbon och drag i ratten var det egentligen inte. Mer en myt.
Det var den här ratten man fick hålla hårt i när det bar i väg. Men så mycket fördröjning av turbon och drag i ratten var det egentligen inte. Mer en myt.
Det var den här ratten man fick hålla hårt i när det bar i väg. Men så mycket fördröjning av turbon och drag i ratten var det egentligen inte. Mer en myt.
Antingen tycker man att färgvalet på klädseln i årsmodell 78 är avskyvärd eller så älskar man den hängivet. Nackstöden bak är inte att förakta dock.
Antingen tycker man att färgvalet på klädseln i årsmodell 78 är avskyvärd eller så älskar man den hängivet. Nackstöden bak är inte att förakta dock.
Antingen tycker man att färgvalet på klädseln i årsmodell 78 är avskyvärd eller så älskar man den hängivet. Nackstöden bak är inte att förakta dock.
Nackskydden i framstolarna var rejäla, kanske för att de skulle klara huvudet från den enorma kraft som turbomotorn gav…
Nackskydden i framstolarna var rejäla, kanske för att de skulle klara huvudet från den enorma kraft som turbomotorn gav…
Nackskydden i framstolarna var rejäla, kanske för att de skulle klara huvudet från den enorma kraft som turbomotorn gav…
1 AV 10
Första riktiga årsmodellen av Saab 99 Turbo kom 1978 och det var inte tal om att välja karossform, det fanns bara Combi coupé att tillgå.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 AV 10
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 AV 10
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 AV 10
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 AV 10
Turbon placerade Saab på bilkartan och räddade nog företaget från nedläggning redan 1978. Därefter höll Saab livslågan flämtande till 2011. Finito!
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
6 AV 10
Reservhjuets placering på vänster insida av bagageutrymmet var ju långt ifrån idealisk när man skulle flytta något stort till sommarstugan eller annorstädes.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
7 AV 10
Det var den här ratten man fick hålla hårt i när det bar i väg. Men så mycket fördröjning av turbon och drag i ratten var det egentligen inte. Mer en myt.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
8 AV 10
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
9 AV 10
Antingen tycker man att färgvalet på klädseln i årsmodell 78 är avskyvärd eller så älskar man den hängivet. Nackstöden bak är inte att förakta dock.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
10 AV 10
Nackskydden i framstolarna var rejäla, kanske för att de skulle klara huvudet från den enorma kraft som turbomotorn gav…
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

För att hålla motortemperaturen i schack monterades en termostatreglerad oljekylare. Detta på ett väldigt utsatt ställe, till vänster i främre spoilern.
Därutöver fick Turbon skarpare bromsar, nya stötdämpare och ett grövre avgassystem som gav Turbomotorn dess karaktäristiska ljud.
Det gick många skrönor om Saab 99 Turbo. Att det skulle vara en enorm fördröjning från det att pelle trycktes i botten tills turbon reagerade och att det skulle rycka ordentligt i ratten och att det bara var att sikta och hoppas att det gick.

Men när jag provkör den första av de fem bilarna kommer alla skrönor på skam. I stadstrafik, ja simulerad då eftersom vi är i Ärla, märks det inte att det är en turbomotor. Det där med sexa-känsla var inte helt fel.
När jag på en raksträcka höjer blicken, krampaktigt greppandes ratten och ger full gas, tar det visserligen en stund innan turboaggregatet förstår vad jag vill. Men det är en fråga om någon sekund, inte minuter som det pratades om.
Detta exemplar från 1980 har en motorgång som påminner om moderna bilar och det varken skjuter på eller drar i ratten. Så är inte 145 hästkrafter så mycket och var det inte ens då.
Men det höga vridmomentet ger en len gång och motorn har det goda omdömet att inte sörpla i sig bensin så länge det inte är full gas hela tiden.

Annat var det med Stig Blomqvists rallyspecade Saab 99 Turbo. Den fick visserligen­ gå på max hela tiden och på den åtta mil långa rallysträckan Björnjägaren i Bergslagsrallyt fick Stig stanna halvvägs för att tanka. Då var den 55 liter stora bränsletanken nästan tom och ni begriper själva hur den sög i sig bränsle.
Stig passade för övrigt på att byta däck i samband med tankningen och vann sträckan totalt i alla fall.
Stig och Björn Cederberg blev också 1979 de första att vinna ett rally-VM med en turboladdad bil. I Svenska Rallyt förstås.
Saab 99 Turbo blev alltså en ganska kortlivad historia vilket berodde på att Saab valde att lansera Saab 900 Turbo på marknaden 1979, ett år in på 99 Turbos livscykel.

Air Flow-paket tillverkades inte av Saab men salufördes hos företagets återförsäljare. Dyrt i dag.
Air Flow-paket tillverkades inte av Saab men salufördes hos företagets återförsäljare. Dyrt i dag.
Air Flow-paket tillverkades inte av Saab men salufördes hos företagets återförsäljare. Dyrt i dag.
PeO Kjellström var blott 20 år fyllda när Saab 99 Turbo introducerades på marknaden och detta är faktiskt första gången han kör den. Därför så glad?
PeO Kjellström var blott 20 år fyllda när Saab 99 Turbo introducerades på marknaden och detta är faktiskt första gången han kör den. Därför så glad?
PeO Kjellström var blott 20 år fyllda när Saab 99 Turbo introducerades på marknaden och detta är faktiskt första gången han kör den. Därför så glad?
Lite fler knappar och mätare här, men det är inte standard. Och ingen knapp med den mystiska texten "Extra" som inget betydde.
Lite fler knappar och mätare här, men det är inte standard. Och ingen knapp med den mystiska texten "Extra" som inget betydde.
Lite fler knappar och mätare här, men det är inte standard. Och ingen knapp med den mystiska texten "Extra" som inget betydde.
Mätaren för turbons laddtryck var kaxigt placerad ovanpå instrumentbrädan så att ingen skulle missa vad detta var.
Mätaren för turbons laddtryck var kaxigt placerad ovanpå instrumentbrädan så att ingen skulle missa vad detta var.
Mätaren för turbons laddtryck var kaxigt placerad ovanpå instrumentbrädan så att ingen skulle missa vad detta var.
1980 hade det skett saker med Saab 99 Turbo. Bland annat var reservhjulet flyttat till under bilen, för det fanns ju inte plats för ett stående i en sedan.
1980 hade det skett saker med Saab 99 Turbo. Bland annat var reservhjulet flyttat till under bilen, för det fanns ju inte plats för ett stående i en sedan.
1980 hade det skett saker med Saab 99 Turbo. Bland annat var reservhjulet flyttat till under bilen, för det fanns ju inte plats för ett stående i en sedan.
Stig Blomqvist blev historisk genom att bli den förste att vinna ett VM-rally i en turbodriven bil. Året var 1979, Svenska Rallyt.
Stig Blomqvist blev historisk genom att bli den förste att vinna ett VM-rally i en turbodriven bil. Året var 1979, Svenska Rallyt.
Stig Blomqvist blev historisk genom att bli den förste att vinna ett VM-rally i en turbodriven bil. Året var 1979, Svenska Rallyt.
1 AV 13
Air Flow-paket tillverkades inte av Saab men salufördes hos företagets återförsäljare. Dyrt i dag.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 AV 13
PeO Kjellström var blott 20 år fyllda när Saab 99 Turbo introducerades på marknaden och detta är faktiskt första gången han kör den. Därför så glad?
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 AV 13
Lite fler knappar och mätare här, men det är inte standard. Och ingen knapp med den mystiska texten "Extra" som inget betydde.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 AV 13
Mätaren för turbons laddtryck var kaxigt placerad ovanpå instrumentbrädan så att ingen skulle missa vad detta var.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 AV 13
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
6 AV 13
1980 hade det skett saker med Saab 99 Turbo. Bland annat var reservhjulet flyttat till under bilen, för det fanns ju inte plats för ett stående i en sedan.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
7 AV 13
Stig Blomqvist blev historisk genom att bli den förste att vinna ett VM-rally i en turbodriven bil. Året var 1979, Svenska Rallyt.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
8 AV 13
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
9 AV 13
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
10 AV 13
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
11 AV 13
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
12 AV 13
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
13 AV 13
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Första modellåret, 1978, såldes 99 Turbo endast som tvådörrars combi-coupe vilket­ omedelbart identifierades av sin lilla bakspoiler och turboemblem på framskärmarna, eller rättare sagt den del av motorhuven som utgjorde ovandel på skärmarna. Saab 99 har ju den egenheten att motorhuven öppnas framåt.
Ett annat kännetecken för alla Saab 99 Turbo var de speciella Incafälgarna som var designade för att likna turbons inre vingblad.

Kjell Gustavsson är ägare till en 1978 års modell.
– Jag kan väl inte säga att jag är född Saab-entusiast men kompisarnas iver kröp över på mig så jag blev intresserad. Detta exemplar har gått som firmabil i Eskilstuna så den har väl ett ganska hårt liv bakom sig. Men stolarna är fortfarande riktigt bra och det har väl varit ett av Saabs försäljningsargument genom tiderna, tror Kjell Gustavsson.

Det finns en Combi-coupé till i sällskapet och det är Rasmus Blomstrands, han själv är något så ovanligt som en ung Saab-entusiast, bara 25 år gammal.
Det unika med hans bil är att det är en förseriebil från 1977 med chassinummer 909. Eftersom Saab började sina chassinummer på förseriebilarna med 900 pekar detta på att just denna bil är nummer nio i ordningen. Även nr 907 finns i gänget men är under renovering.
– Jag hittade 909 på facebook, säger Rasmus Blomstrand, och det var innan priserna hade börjat skjuta i höjden. Jag fick den för 20 000 kronor men visst behöver den lite kärlek och omsorg. Lacken är inte den bästa, men jag ska åtgärda det. Någon gång i framtiden...
Rasmus har inte bara snöat in på 99 Turbo, även om han har två vilket vi återkommer till. Han har även en 900 Talladega och en helt vanlig 99 GL från 1980 som används som bruksbil.
– Det är ju inte helt lätt att ha fyra bilar om man bor i stan (i detta fall Eskilstuna) men två av dem står i alla fall hemma, de andra två har jag utlokaliserat.

Den här fina 1980 års modell kunde ha gått ett hemskt öde till mötes. Den räddades ur klorna på en folkraceentusiast i Hallsberg av Kjell Gustavsson.
Den här fina 1980 års modell kunde ha gått ett hemskt öde till mötes. Den räddades ur klorna på en folkraceentusiast i Hallsberg av Kjell Gustavsson.
Den här fina 1980 års modell kunde ha gått ett hemskt öde till mötes. Den räddades ur klorna på en folkraceentusiast i Hallsberg av Kjell Gustavsson.
Turbo javisst, men styrservo var det inte tal om. Ändå lyckades Stig Blomqvist ratta en Saab 99 Turbo till seger i Svenska Rallyt 1979. Starkt jobbat Stickan.
Turbo javisst, men styrservo var det inte tal om. Ändå lyckades Stig Blomqvist ratta en Saab 99 Turbo till seger i Svenska Rallyt 1979. Starkt jobbat Stickan.
Turbo javisst, men styrservo var det inte tal om. Ändå lyckades Stig Blomqvist ratta en Saab 99 Turbo till seger i Svenska Rallyt 1979. Starkt jobbat Stickan.
Nackskydden blev mindre då stolarna från Saab 900 Turbo tog plats i Saab 99 Turbo.
Nackskydden blev mindre då stolarna från Saab 900 Turbo tog plats i Saab 99 Turbo.
Nackskydden blev mindre då stolarna från Saab 900 Turbo tog plats i Saab 99 Turbo.
Något mindre gräll färgsättning i denna bil men samma mönster. I bakrutan ett på den tiden så kallat jalusi, populärt öknamn var "hönstrappa".
Något mindre gräll färgsättning i denna bil men samma mönster. I bakrutan ett på den tiden så kallat jalusi, populärt öknamn var "hönstrappa".
Något mindre gräll färgsättning i denna bil men samma mönster. I bakrutan ett på den tiden så kallat jalusi, populärt öknamn var "hönstrappa".
Insugningsrör i aluminium minsann men effekten var för den skull inte mer än 145 hästkrafter. Men det var rätt enkelt att hetsa en turbomotor. Men höll den?
Insugningsrör i aluminium minsann men effekten var för den skull inte mer än 145 hästkrafter. Men det var rätt enkelt att hetsa en turbomotor. Men höll den?
Insugningsrör i aluminium minsann men effekten var för den skull inte mer än 145 hästkrafter. Men det var rätt enkelt att hetsa en turbomotor. Men höll den?
Nödreservhjul infördes på Saab 99 men just detta verkar aldrig ha behövt användas.
Nödreservhjul infördes på Saab 99 men just detta verkar aldrig ha behövt användas.
Nödreservhjul infördes på Saab 99 men just detta verkar aldrig ha behövt användas.
Alltså på allvar, kommer det någonsin att kopplas en husvagn eller ett släp på denna bil? Så, bort med dragkroken omedelbums så blir det mycket snyggare.
Alltså på allvar, kommer det någonsin att kopplas en husvagn eller ett släp på denna bil? Så, bort med dragkroken omedelbums så blir det mycket snyggare.
Alltså på allvar, kommer det någonsin att kopplas en husvagn eller ett släp på denna bil? Så, bort med dragkroken omedelbums så blir det mycket snyggare.
1 AV 10
Den här fina 1980 års modell kunde ha gått ett hemskt öde till mötes. Den räddades ur klorna på en folkraceentusiast i Hallsberg av Kjell Gustavsson.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 AV 10
Turbo javisst, men styrservo var det inte tal om. Ändå lyckades Stig Blomqvist ratta en Saab 99 Turbo till seger i Svenska Rallyt 1979. Starkt jobbat Stickan.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 AV 10
Nackskydden blev mindre då stolarna från Saab 900 Turbo tog plats i Saab 99 Turbo.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 AV 10
Något mindre gräll färgsättning i denna bil men samma mönster. I bakrutan ett på den tiden så kallat jalusi, populärt öknamn var "hönstrappa".
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 AV 10
Insugningsrör i aluminium minsann men effekten var för den skull inte mer än 145 hästkrafter. Men det var rätt enkelt att hetsa en turbomotor. Men höll den?
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
6 AV 10
Nödreservhjul infördes på Saab 99 men just detta verkar aldrig ha behövt användas.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
7 AV 10
Alltså på allvar, kommer det någonsin att kopplas en husvagn eller ett släp på denna bil? Så, bort med dragkroken omedelbums så blir det mycket snyggare.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
8 AV 10
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
9 AV 10
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
10 AV 10
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

1979 slutade Combi-coupé att tillverkas­ (900 tog dess plats) och det blev i stället­ tvådörrars sedan för hela slanten. Tillverkningen av 99 Turbo kunde mycket väl ha slutat där men Saab behövde en tävlingsbil för rally och då måste ett visst antal bilar produceras för att modellen ska bli homologerad.
Stefan Gustavsson står för innehavet av 1979 års modell.
– Egentligen köpte jag den som donatorbil till ett annat projekt jag håller på med. Den sägs ha varit testbil för Saab men jag har inte fått det helt verifierat. Men jag har blivit fäst vid denna så den blir kvar också. Saab är ju bra och hållbara bilar, sällan de går sönder. Därför har jag åkt Saab i alla år.

1980 är överrepresenterat i Sörmlands-gänget, i alla fall när det gäller körbara bilar. Det finns nämligen två.
Den ena ägs av Kjell Gustavsson.
– Jag köpte den av en folkraceentusiast i Hallsberg så jag tror jag räddade livet på den, säger Kjell Gustavsson.
Kjell har som flera andra dubbla runda strålkastare i fronten.
– Det är de amerikanska strålkastarna, det ger lite högre status.
Hur är det med tillgång till reservdelar?
– Dåligt. Svenska Saab-klubben har en del, både nytt och begagnat. Men plåtdetaljer är en bristvara och man får hålla utkik på alla möjliga platser hela tiden.

Den andra årsmodell 1980 ägs även den av Rasmus Blomstrand och har vandrat runt i kamratkretsen. Han är tredje ägaren till bilen som också varit rejält smälld efter en påkörning.
Det udda med Rasmus bil är att den är försedd med ett så kallat Airflow-kit som inte tillverkades av Saab men såldes via Saabs ÅF-nät.
– Airflow-kitet var inte specifikt avsett för Turbomodellen utan passade på alla Saab 99, säger Rasmus.
Det är inte helt lätt att få tag på ett nytt kit i dag, eller ens i bra skick. Men det finns, och grabbarna är övertygade om att det finns fräsch plåt någonstans också.
– Någon sitter på ett stort lager, det är jag säker på säger Kjell Gustavsson.
Var god ta ett kliv framåt säger jag. Det finns de där ute som behöver det du har.

En armada av Saab 99 Turbo på rull. En syn som många blir glada av och de yngre får googla för att fatta vad det var de såg.
En armada av Saab 99 Turbo på rull. En syn som många blir glada av och de yngre får googla för att fatta vad det var de såg.
En armada av Saab 99 Turbo på rull. En syn som många blir glada av och de yngre får googla för att fatta vad det var de såg.
Färgglad kvintett på, nästan, skogsutflykt. Det är ju i alla fall avverkad skog det handlar om.
Färgglad kvintett på, nästan, skogsutflykt. Det är ju i alla fall avverkad skog det handlar om.
Färgglad kvintett på, nästan, skogsutflykt. Det är ju i alla fall avverkad skog det handlar om.
Bilen som egentligen aldrig fanns, 99 Turbo-77. Men flera förseriebilar har räddats av entusiaster. Här chassi nummer 9.
Bilen som egentligen aldrig fanns, 99 Turbo-77. Men flera förseriebilar har räddats av entusiaster. Här chassi nummer 9.
Bilen som egentligen aldrig fanns, 99 Turbo-77. Men flera förseriebilar har räddats av entusiaster. Här chassi nummer 9.
Stefan Gustavsson köpte egentligen den här bilen för att använda som donatorbil till ett annat projekt. Behövdes inte.
Stefan Gustavsson köpte egentligen den här bilen för att använda som donatorbil till ett annat projekt. Behövdes inte.
Stefan Gustavsson köpte egentligen den här bilen för att använda som donatorbil till ett annat projekt. Behövdes inte.
Det här är gamla hederliga svenska strålkastare med torkarblad och allt. Om de fungerade såg man lite bättre i natten.
Det här är gamla hederliga svenska strålkastare med torkarblad och allt. Om de fungerade såg man lite bättre i natten.
Det här är gamla hederliga svenska strålkastare med torkarblad och allt. Om de fungerade såg man lite bättre i natten.
Turbo var inte så spritt på den här tiden även om det fanns före Saab. Men de ville ju gärna förklara, därav turbinsymbolen.
Turbo var inte så spritt på den här tiden även om det fanns före Saab. Men de ville ju gärna förklara, därav turbinsymbolen.
Turbo var inte så spritt på den här tiden även om det fanns före Saab. Men de ville ju gärna förklara, därav turbinsymbolen.
När Turbo mer eller mindre blivit ett begrepp så ändrade Saab utseendet på logotypen och visst ser den lite mera modern ut.
När Turbo mer eller mindre blivit ett begrepp så ändrade Saab utseendet på logotypen och visst ser den lite mera modern ut.
När Turbo mer eller mindre blivit ett begrepp så ändrade Saab utseendet på logotypen och visst ser den lite mera modern ut.
Dubbla runda strålkastare fram ansågs vara fränt. Det var vad som kallades amerikaljus men det var lite si och så med passningen.
Dubbla runda strålkastare fram ansågs vara fränt. Det var vad som kallades amerikaljus men det var lite si och så med passningen.
Dubbla runda strålkastare fram ansågs vara fränt. Det var vad som kallades amerikaljus men det var lite si och så med passningen.
1 AV 10
En armada av Saab 99 Turbo på rull. En syn som många blir glada av och de yngre får googla för att fatta vad det var de såg.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
2 AV 10
Färgglad kvintett på, nästan, skogsutflykt. Det är ju i alla fall avverkad skog det handlar om.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
3 AV 10
Bilen som egentligen aldrig fanns, 99 Turbo-77. Men flera förseriebilar har räddats av entusiaster. Här chassi nummer 9.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
4 AV 10
Stefan Gustavsson köpte egentligen den här bilen för att använda som donatorbil till ett annat projekt. Behövdes inte.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
5 AV 10
Det här är gamla hederliga svenska strålkastare med torkarblad och allt. Om de fungerade såg man lite bättre i natten.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
6 AV 10
Turbo var inte så spritt på den här tiden även om det fanns före Saab. Men de ville ju gärna förklara, därav turbinsymbolen.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
7 AV 10
När Turbo mer eller mindre blivit ett begrepp så ändrade Saab utseendet på logotypen och visst ser den lite mera modern ut.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
8 AV 10
Dubbla runda strålkastare fram ansågs vara fränt. Det var vad som kallades amerikaljus men det var lite si och så med passningen.
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
9 AV 10
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar
10 AV 10
Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Sista årsmodellen av Saab 99 Turbo som såldes i Sverige var alltså 1980. Det var också året då det hände mest saker med bilen.
Framstolarna från Saab 900 flyttades över. Ett nytt emblem utan turbinsymbol togs fram. Hastighetsmätaren graderades om från max 200 till 240 km/h, men inte till alla 80:or och det är oklart varför.
De kantigare stötfångarna från 900 kom på plats, liksom nya sidolister. Och det fanns en 5-växlad manuell låda som option. 99 Turbo gick dock aldrig att få med automatlåda , det kom först som tillval på Saab 900 Turbo 1981.
Saab 99 Turbo fyller 40 år i år, om man räknar 1978 som första årsmodell vilket man bör göra. Stort grattis och tack för att du höll det fina märket under armarna några år till. Utan dig hade det aldrig gått!

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 9/2018.

Läs mer från Klassiska Bilar här! 

 

Saab 99 Turbo Combi Coupé 1978

Ursprungligt pris (1978): Cirka 63 700 kr.

Uppskattat pris (2018): Upp till 250 000 kr begärs.

Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo. Mekanisk bränsleinsprutning. Cylindervolym 1 985 cm3. Max effekt 145 hk vid 5 000 r/­min, max vridmoment 236 Nm vid 3 000 r/­min.

Kraftöverföring: Motorn fram, 4-växlad manuell låda.

Hjul: Fälg 5,5 tum, däck 175/70 R 15.

Mått/vikt (CM/KG): Axelavstånd 247, längd 455, bredd 169, höjd 144, spårvidd f/b 140/142. Tjänstevikt 1 260, maxlast 360. Tank 55 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,0 (10,3 s test TV 15/78). Toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,9 l/mil (1,23 l/mil test TV 15/78).

Saab 99 Turbo 2-d sedan 1980

Ursprungligt pris (1980): Cirka 59 000 kr.
Uppskattat pris (2018): Upp till 250 000 kr begärs
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo. Mekanisk bränsleinsprutning. Cylindervolym 1 985 cm3. Max effekt 145 hk vid 5 000 r/­min, max vridmoment 236 Nm vid 3 000 r/­min.
Kraftöverföring: Motorn fram, 4-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 5,5 tum, däck 175/70 R 15.
Mått/vikt (CM/KG): Axelavstånd 247, längd 455, bredd 169, höjd 144, spårvidd f/b 140/142. Tjänstevikt 1 260, maxlast 360. Tank 55 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,0, toppfart 200 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,9 l/mil.