Volvo Amazon möter 144 och Duett
Volvo var i högform på 50- och 60-talet och radade upp succéerna på varandra. Vi provkör Duett, Amazon och 144 – Volvo-modeller som älskades av svenskarna och som satte Volvos kärnvärden på banan.
Det är svårt att tänka sig en mer olik trio än den jag har framför mig – Duett, Amazon och 144. En skåpbil med framskärmar med 30-talsdesign, en bullig 50-talsskönhet och till sist en linjalritad funkisdröm.
Men i själva verket handlar det om tre samtida bilar. Duetten på bilden är från 1965, 144:an och Amazonen är från 1967. Produktionen av Volvos succémodeller överlappade nämligen varandra i slutet av 60-talet. Volvo Duett var en favorit hos landets företagare och tillverkades fram till 1969.
Amazonen hölls vid liv som ett lågpriserbjudande flera år efter 144-introduktionen. Den sista Amazonen rullade av bandet först sommaren 1970.
Bilmodellerna stod alltså intill varandra hos Volvo-återförsäljarna under fyra år i slutet av 60-talet.
Mest udda måste Duetten ha tett sig. Ursprungligen var det 1953 års stora nyhet i Volvo-familjen, en fabriksversion av alla specialbyggda PV 444-skåp. Tidigare hade Volvo levererat chassin för skåptillverkare som gjorde skåpmodeller på de större PV60 och PV800. Eftersom PV 444 hade en självbärande kaross kunde inte karossmakarna på ett enkelt sätt bygga om den till en skåpbil. Lösningen blev att Volvo tog fram ett speciellt, naket chassi – en rambyggd PV 444, fast utan bakre delen av karossen.
Det som levererades var körbara chassin med front med framskärmar och huv. Motor och växellåda, instrumentering och elsystem var identiskt med PV-modellen.
Chassierna pryddes oftast med olika former av skåp- och pick up-karosser, men även en del cabrioletkarosser. Försäljningen gick bra men karosstillverkarna kunde inte hålla jämna steg med chassiproduktionen som höll en högre takt. 1952 stod fabriken med 1 500 osålda PV-chassin, vilket fick cheferna att tänka tanken ”om vi själva skulle…”.
Erik Skoog fick uppdraget att rita en skåpkaross, en fabriksversion av fristående karossmakarnas varianter. Skillnaden var framför allt att Volvo lät karossidan vara slät baktill, utan synliga bakskärmar. Den nya modellen debuterade sommaren 1953. Namnet var Duett och det anspelade på reklamens påstående om ”bilen som är två”. Den skulle klara av att dubbelarbeta, både vara bekväm familjebil och en duktig skåpbil på arbetstid.
Drivlinan, instrumenteringen och hela frampartiet togs från Volvo PV 444, en vid det laget sex år gammal bilmodell. Men det brydde sig inte kunderna om. Alla körde Duett på 50- och 60-talet. Fiskhandlare, elektriker, potatisodlare, teve-reparatörer.
Från första början tillverkades två versioner av Duett, en med regelrätt skåp baktill, utan sidorutor, en med glasat bakparti kallad herrgårdsvagn. 1954 kostade en Duett herrgårdsvagn 11 875 kronor medan en vanlig PV 444 Standard kostade 8 575 kronor. Prispåslaget var med andra ord betydligt.
Det hindrade inte kunderna från att köa för att få köpa en Duett. Karossfabriken i Olofström hann inte med efterfrågan utan var tvungen att hyra in sig i ett nedlagt sockerbruk utanför Karlshamn.
När Amazonen kom trodde många att PV och Duett skulle skrotas. Amazonen tillverkades ju även i en mycket populär kombiversion. Men Volvo valde i stället att modernisera både PV och Duett.
1958 kom den nya PV 544, med större vindruta och en ny instrumentering liknande den som Amazon hade. På den basen levererades fortsättningen på Duett. Det betydde större baklampor, och att blinkers och parkeringslampor flyttades fram till skärmkanterna fram. Men 544:ans nya välvda vindruta och moderna, Amazon-liknande instrumentpanel övertog Duett först 1960 i samband med namnbytet från Volvo Duett till Volvo 210.
1962 fick 210-modellen, ”Duetten”, den välkända B18-motorn.
Att Duett var en överlevare av rang bevisades 1965. Då upphörde tillverkningen av PV 544, vilket betydde att Duett var ensam i programmet att bygga på de gamla PV-karossdelarna.
När Volvo två år senare 1967 presenterade nya Volvo 145 trodde man att nu var klockan slagen för ”Duetten”. Men Volvo lyssnade på kunderna och fortsatte att tillverka tre olika kombimodeller – Amazon kombi, nya Volvo 145 och den ärrade Volvo 210 ”Duett”.
Exemplaret vi har fått låna av ägaren Bo Almgren är en välrenoverat exemplar från 1965.
– Det började med att jag köpte två Duetter 1987. Jag började renovera den ena i frampartiet, men sedan fick den stå. Men så tog jag tag i det igen för ett par år sedan. Man får inte ha bråttom om det ska bli bra, säger Bo Almgren som har haft glädje av att han är en gammal bilplåtslagare i grunden.
Skicket på bilen i dag är utsökt, och man kan fortfarande känna Volvo-kvaliteten trots många mil.
Växlarna går i smidigt, och stolarna känns nya.
– Egentligen är det två passagerarstolar, det är ju de som slits minst. Men jag har bytt ut underredet på den ena så att den passar på förarsidan, berättar Bo Almgren.
Utrymmena och i viss mån vägljudet skvallrar dock om syftet med bilen. Den ska göra nytta, punkt slut.
En helt annan atmosfär erbjuds i den elegant mörkblå Amazonen. Betydligt mer ombonad och komfortabel, något som också understryks av det exklusiva tillvalet automatlåda.
Vår ”testbil” har samma B18-motor som Duetten, men körkänslan är helt annorlunda. Bilen går tystare och med automatlåda känns Amazonen som en lyxbil i jämförelse med Duett.
Automatlådan, en trestegad Borg-Warner-låda, var från början en eftergift åt USA-marknaden. Lådan fungerar utomordentligt väl och växlar mjukt. Det är inte alla veteranbilar man direkt känner förtroende för, men denna Amazon är en sådan. Förmodligen skulle den ta oss till Kapstaden om vi hade tid. Dörrarna har fortfarande en passform som överträffar många moderna bilar, och alla instrument fungerar oklanderligt. Kvalitet i alla detaljer helt enkelt.
Fjädringen är åt det mjuka hållet utan att vara gungig. På sin tid var Amazon känd som en god vägvagn. Sittkomforten är heller inte oäven. Volvo hade satsat en hel del på just sittkomforten när man gjorde en revidering av Amazon 1964. Dynorna består av skumplast som fjädrar mot kraftiga gummiband. Extra plus är att sittdynans vinkel kan justeras, en ovanlig finess 1964.
När Amazonen debuterade i september 1956 blev den snabbt känd som en skönhet med amerikanska linjer kryddad med italiensk design. Något helt annat än den PV 444 som Volvo då var förknippat med.
Priset var 12 600 kronor. Hugade spekulanter fick betala 4 000 kronor kontant och sedan vänta på leverans ett halvår senare. Prisskillnaden till en PV 444 för 9 275 kronor var kännbar, men Amazon var högst påtagligt en modernare och bättre bil – och förmodligen en av de viktigaste modellerna i Volvos historia. Inte på grund av designen, snarare handlar det om de många finesser som höjde säkerheten – det var med Amazon som Volvo gjorde säkerheten till sitt adelsmärke.
Fästen för säkerhetsbälten var standard framtill, och de allra flesta bilar levererades med bälten monterade. 1959 blev Amazon första bilmodell i världen med standardmonterade bälten. Skulle man ha glömt att ta på säkerhetsbältet kunde man vid en krock trösta sig med att smällen lindrades av en stoppad instrumentpanel. Det skulle bli en stor sak på 60-talet, att ha det redan 1956 var till att vara tidigt ute.
Den snygga tvådörrarsmodellen vi har lånat av Roland Bengtsson är från 1967 och har B18A-motorn. Motorn lanserades hösten 1961 och var då en helt nyutvecklad motor. Det sägs att det enda som den har gemensamt med föregångaren B16-motorn var en distanshylsa. B18A är basversionen på från början 75 hästkrafter med enkel Zenith-förgasare. B18D hade dubbla SU-förgasare och presterade 90 hästkrafter. B18B satt i P1800 och gav 100 hästkrafter med högre kompression och en annan kamaxel.
Att Amazon var en välkonstruerad bil med tidlösa linjer bevisas inte minst av att den 1967, elva år efter debuten och året efter introduktionen av Volvo 144, fortfarande var landets mest sålda bilmodell. När tillverkningen av Amazon upphörde 1970 hade 360 000 tvådörrarsmodeller tillverkats och 234 000 fyradörrarsmodeller. Dessutom hade 73 000 herrgårdsvagnar sett dagens ljus.
Att efterträda en sådan framgångssaga är inte lätt men Volvo 144 klarade av det med den äran. Arbetet på den nya Volvo-modellen hade påbörjats redan i juni 1960. Den unge Jan Wilsgaard, som så framgångsrikt designat Amazon, tog fram två förslag som visades för företagsledningen i december 1961. Cheferna kunde inte riktigt bestämma sig och en bit in på 1962 hade Wilsgaard tagit fram ett tredje alternativ som visades som lermodell i fullskala, en slags kompromiss av två tidigare förslagen. Därmed var Volvo 144 född, produktionsbilen från 1966 behöll nämligen grunddragen från 1962,
Med 144 gick Volvo vidare med säkerhetsarbetet. Den stora nyheten var ett tvåkrets bromssystem som gjorde att bilen alltid hade bromseffekt på båda framhjulen och ett av bakhjulen, oavsett om en av bromskretsarna slogs ut.
Andra säkerhetsdetaljer var delad rattstång som inte kunde spetsa föraren vid en frontalkrock, att instrumentpanelens undersida var rensad från saker som utgjorde en skaderisk. Stor nyhet på säkerhetsområdet var också skivbromsar runt om, något som var ovanligt 1966. Men Rover 2000 hann före.
För ovanlighetens skull hade man redan på projektstadiet ritat två- och femdörrarsmodellen (herrgårdsvagnen), vilket gjorde att de kunde komma i produktion snabbt.
För att få ner verktygskostnaden användes samma sidodörrar för 145 som för 144-modellen, något som ogillades av designavdelningen.
Man ser på kombiversionen att dörrarna ”hänger ned” från taklinjen.
När det gällde säkerheten fick Volvos ingenjörer ta ut svängarna, men annars var ordern från ledningen att bara använda beprövad teknik.
Under skalet hittar vi samma drivlina som i Amazon.
Premiäråret kröntes med att Teknikens Värld utsåg Volvo 144 till Årets Bil i Sverige. I Teknikens Värld 25/1966 motiverar tidningen valet.
”Volvo 144 förenar modernt biltänkande med tidlös design. Konstruktionen kan inte direkt kallas avancerad, men bilen har fler positiva konstruktionsdrag än dagens bilköpare kan finna hos de flesta konkurrerande märken i samma prisklass. Juryn anser att det kommer att dröja ganska lång tid innan hela bilmarknaden kan visa upp produkter som är så väl genomtänkta.
Dels detta, dels den tidlösa designen gör att bilen kommer att betinga ett mycket högt andrahandsvärde i många år framåt. Det sunda ekonomiska tänkandet får ju allt större plats i det bilmedvetna svenska folkets kalkyler och är en faktor att räkna med.
Bilens uppbyggnad är en klar strävan att skapa en bil som förenar säkerhet med komfort. Vagnstommen är byggd efter moderna principer och ger de åkande mycket gott skydd i händelser av en kollision. Uppvärmning och ventilation är i toppklass. Bilen är tystgående i alla hastigheter. Bromsarna är i en klass för sig.”
Finesserna gör 144 till en användbar gammelbil. Värmen är bra, defrosterfunktionen fungerar både för vindruta och bakruta och B18-motorn går tryggt och säkert.
De tre klassiska Volvo-modellerna Duett, Amazon och 144 visar på både Volvos utvecklingskraft under efterkrigsåren samt på den försiktighet som alltid genomsyrat modellplaneringen. Här faller man inte för några modenycker!
Samma principer gjorde att Volvo 240, med rötter i 60-talet, tillverkades in på 90-talet. Det fanns faktiskt planer på att hålla liv i modellen fram till 2000.
Det var med Amazon och 144 som Volvo tog steget ut på den internationella marknaden på allvar, det var dessa modeller som satte Torslanda på världskartan. 1963 var Volvo första europeiska bilmärke att öppna en sammansättningsfabrik i Nordamerika där man satte samman Amazon.
Samma år visade Volvo att man var ett företag med samhällsansvar när man släppte patentet på trepunktsbälte fritt för övrig bilindustri.
Herrgårdsvagnarna då? Amazon herrgårdsvagn debuterade 1962 men sålde dåligt i jämförelse med sedanmodellerna. 1963 var bara drygt tio procent av Amazon-produktionen kombimodeller, och tittar vi på 140-serien under 1969 var bästsäljaren 142 tätt följd av 144. Volvo 145 stod för 17 procent av 140-seriens totala tillverkningsvolym.
Det var först på 80- och 90-talet som Volvo blev kombimärket framför andra. Men det är en historia som vi ska berätta en annan gång!
Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 1/2016.
Mer från Klassiska Bilar läser du här!
Volvo 210 (Duett)
Ursprungligt pris (1966): 15 270 kr.
Uppskattat pris (2016): 70 000 kr (i vårdat originalskick).
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Förgasare. Cylindervolym 1 778 cm3. Max effekt 75 hk vid 4 700 r/ min, max vridmoment 142 Nm vid 2 300 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 4,0 tum, däck 6,40-15.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 260, längd 440, bredd 160, höjd 168, spårvidd f/b 132/132. Tjänstevikt 1 280, maxlast 520. Tank 35 liter.
Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h ca 17 s. Toppfart 140 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,2 l/mil.
Volvo Amazon 121 Automatic
Ursprungligt pris (1966): 18 400 kr.
Uppskattat pris (2016): 70 000 kr (i vårdad originalskick).
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Förgasare. Cylindervolym 1 778 cm3. Max effekt 75 hk vid 4 700 r/ min, max vridmoment 142 Nm vid 2 300 r/ min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 4,0 tum, däck 165-15.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 260, längd 445, bredd 164, höjd 147, spårvidd f/b 131/131. Tjänstevikt 1 180, maxlast 320. Tank 45 liter.
Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h ca 17 s. Toppfart 155 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,0 l/mil.
Volvo 144
Ursprungligt pris (1966): 19 600 kr.
Uppskattat pris (2016): 35 000 kr (i vårdad originalskick).
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor, stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Förgasare. Cylindervolym 1 778 cm3. Max effekt 75 hk vid 4 700 r/ min, max vridmoment 142 Nm vid 2 300 r/ min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 4,5 tum, däck 165-15.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 260, längd 465, bredd 174, höjd 146, spårvidd f/b 135/135. Tjänstevikt 1 100, maxlast 275. Tank 58 liter.
Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h ca 16,5 s. Toppfart 150 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,0 l/mil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se