Den fräckaste Renaulten någonsin? Vi kör ett av de få exemplaren i Sverige. Foto: Patrik Lindgren

Rallyikon – vi kör Renault 5 Turbo 2

Sprungen från en tid då fantasi­fulla ­rallykoncept kunde bli verklighet så länge det fanns en gatlegal version. Renault 5 Turbo 2 är vansinnigt rolig galenskap!

Det låter som en rallybil när Renault femman varmkörs inne i garaget. Tomgången är hög och ljudet är något orent när det letar sig ut genom det ensamma utblåset. Vid minsta gaspådrag hörs det ett vinande från turbon när bilen backas ut ur garaget och blottar sina extrema former i solskenet. Det småbilsgulliga utseendet från vanliga Renault 5 är som bortblåst, Turbo 2 har hårdare vinklar men framför allt är det ett par extremt breda höfter som sticker ut. En designlösning som var ett måste för att kunna trycka ner motorn mellan förarens ryggstöd och bakaxeln.
Motorn har en cylindervolym på 1,4 liter fördelat på fyra cylindrar och ser inte katig ut under det genomskinliga höljet. Som standard täcker tygklädda paneler motorutrymmet, men bilens ägare tyckte det var roligare att kunna se det som är unikt med bilen. Motorn plockades från Renault 5 Alpine. Större motorer diskuterades när Renault 5 Turbo designades, men på grund av klassning i rally var 1,4 liter optimalt när turboladdningen vägdes in. Slutligen blev resultatet 160 hästkrafter i gatversionen, mycket med tanke på att bilen endast väger 1 080 kg i tjänstevikt.
Med växellådan påhängd bakom den mittmonterade motorn och drivning enbart på bakhjulen är Renault 5 Turbo är inget mindre än banal. Och vi har motorsporten att tacka för den. Precis som med specialmodellerna Audi Sport quattro, Ford RS200 och Peugeot 205 Turbo 16 byggdes Renault 5 Turbo för få homologera rallybilar. Men Renault var först av de exemplen och byggdes inte, som övriga tre, till Grupp B. När Renault 5 Turbo kom till världen 1980 tävlade man i Grupp 4 och Renault 5 Turbo knep sin första seger i VM-sammanhang i Monte Carlo-rallyt 1981. Samma år införde Audi fyrhjulsdriften till rallyvärlden. 1982 kom grupp B-eran och Audi visade nu att fyrhjulsdrift var den vinnande melodin. Renault 5 Turbo blev aldrig fyrhjulsdriven, men fick en vassare version till säsongen 1985 kallad Renault 5 Maxi Turbo. Maxi Turbo vann spektakulärt nog på hemmaplan samma år. Totalt knep Renault 5 Turbo fyra segrar i VM-sammanhang.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill