Acceleration 0-100 km/h på snö och asfalt – så snabba är bilarna!
En bil är si eller så snabb i accelerationen – på asfalt. Men hur snabb är samma bil när det ligger några centimeter lössnö på vägbanan? Och hur beter sig bilen under accelerationen på snö? Det tar vi nu redan på.
Sju centimeter lössnö, innan banan plogades, accelerationstestade vi bilarna från stillastående upp till 100 km/h. Som en liten bonus lät vi bilarna bekänna färg även över kvartsmilen – 0-402 meter.
Bilarna kördes i sportläget men med antisladdsystemen fullt inkopplade. Efter en körning åt vartdera hållet redovisas bästa tiden här nedan, tillsammans med våra testresultat på torr asfalt samt tillverkarnas egna accelerationssiffror.
Hela testet kan du läsa här.
Bilarna är nedan listade enligt ordningen på bilden ovan, från vänster till höger. Längst ned i artikeln hittar du en tabell med samtliga hastigheter och tider för smidig överskådlighet och sorteringsmöjligheter.
Mini Clubman JCW Maximise
0-100 km/h enligt tillverkare
4,9 s.
0-100 km/h testresultat på asfalt
5,0 s.
0-100 km/h testresultat på snö
21,7 s.
0-402 meter testresultat på asfalt (sluthastighet)
13,40 s (167,46 km/h).
0-402 meter testresultat på snö (sluthastighet)
24,10 s (105,10 km/h).
Effekt
306 hk.
Vridmoment
450 Nm.
Drivning
Fyrhjulsdrift.
Däck
Dubbfria friktionsdäck dimension 235/35 R19.
Kommentar
Inte snabbast, men bäst beteende. Stabilare tack vare sin framhjulsdrivna karaktär. Lugna uppväxlingar.
Jaguar F-Type Coupé P450 AWD
0-100 km/h enligt tillverkare
4,6 s.
0-100 km/h testresultat på asfalt
5,1 s.
0-100 km/h testresultat på snö
22,8 s.
0-402 meter testresultat på asfalt (sluthastighet)
13,23 s (178,88 km/h).
0-402 meter testresultat på snö (sluthastighet)
24,90 s (106,34 km/h).
Effekt
450 hk.
Vridmoment
580 Nm.
Drivning
Fyrhjulsdrift.
Däck
Dubbfria friktionsdäck dimension 255/35 R20 fram och 285/30 R20 bak.
Kommentar
Lik Audi upp till 70 km/h, då växlar bilen upp och blir mer instabil. Vid 100 km/h är F-Type riktigt instabil.
Audi S3 Sedan 2,0 TFSI quattro S tronic
0-100 km/h enligt tillverkare
4,8 s.
0-100 km/h testresultat på asfalt
5,5 s.
0-100 km/h testresultat på snö
16,1 s.
0-402 meter testresultat på asfalt (sluthastighet)
13,63 s (170,19 km/h).
0-402 meter testresultat på snö (sluthastighet)
21,11 s (122,74 km/h).
Effekt
310 hk.
Vridmoment
400 Nm.
Drivning
Fyrhjulsdrift.
Däck
Dubbfria friktionsdäck dimension 235/35 R19.
Kommentar
Det känns som att bakhjulen får mer kraft vilket gör att det inte går helt stabilt. Blir bättre i högre fart.
Cupra Formentor VZ 2,0 TSI 310 hk DSG7 4Drive
0-100 km/h enligt tillverkare
4,9 s.
0-100 km/h testresultat på asfalt
5,1 s.
0-100 km/h testresultat på snö
25,6 s.
0-402 meter testresultat på asfalt (sluthastighet)
13,41 s (168,69 km/h).
0-402 meter testresultat på snö (sluthastighet)
24,47 s (96,69 km/h).
Effekt
310 hk.
Vridmoment
400 Nm.
Drivning
Fyrhjulsdrift.
Däck
Dubbfria friktionsdäck dimension 245/45 R19.
Kommentar
Trots samma grund som Audi S3 är Formentor klart långsammare. Den har problem vid 90 km/h där accelerationen stannar upp.
Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+
0-100 km/h enligt tillverkare
4,3 s.
0-100 km/h testresultat på asfalt
4,8 s.
0-100 km/h testresultat på snö
23,9 s.
0-402 meter testresultat på asfalt (sluthastighet)
13,48 s (179,40 km/h).
0-402 meter testresultat på snö (sluthastighet)
24,91 s (101,80 km/h).
Effekt
421 hk.
Vridmoment
500 Nm.
Drivning
Fyrhjulsdrift.
Däck
Dubbfria friktionsdäck dimension 235/50 R19.
Kommentar
Går stabilt och säkert under hela accelerationen, men accelerationstiden 0-100 är näst långsammast jämfört med de andra bilarna i testet.
BMW M440i xDrive Coupé
0-100 km/h enligt tillverkare
4,5 s.
0-100 km/h testresultat på asfalt
4,9 s.
0-100 km/h testresultat på snö
16,0 s.
0-402 meter testresultat på asfalt (sluthastighet)
13,10 s (175,70 km/h).
0-402 meter testresultat på snö (sluthastighet)
20,71 s (112,13 km/h).
Effekt
374 hk.
Vridmoment
500 Nm.
Drivning
Fyrhjulsdrift.
Däck
Dubbfria friktionsdäck dimension 225/40 R18.
Kommentar
Är liksom Audi och Jaguar instabil upp till 70 km/h, sen blir bilen stabilare. Snabbast 0-100 på snö i testet. Dessutom snabbast över kvartsmilen.
I tabellen nedan kan du överskådligt ta del av samtliga av oss uppmätta hastigheter och tider, samt tillverkarnas angivna accelerationssiffror. Siffrorna är desamma som de listade ovan under respektive bil.
https://datawrapper.dwcdn.net/XueW7/1/Hela testet av ovanstående sex prestandabilar läser du via pufflänken nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se