Familjebilar: 2 Kina-elbilar, en tysk och laddbar korean
Kineserna väller in på bred front. Vi ställer uppstickarna Aiways och Maxus mot etablerade Hyundai och Mercedes och ser vad de går för, om de har vad som krävs för att sätta dem på plats. Häng med på ett test av fyra suvar mitt i mellanklassen.
I detta test får du reda på följande:
✓ Bilen med bäst köregenskaper.
✓ Vilken som är säkrast.
✓ Bilen som har bäst utrymmen.
✓ Ägandekostnaderna.
✓ Bästa valet för dig.
✓ Och mycket, mycket mer.
Länge rådde ett lugn på bilmarknaden. Vi var vana vid alla bilmärken och deras olika modellserier, som uppdaterades vart fjärde år. Länge ryktades det också om att de kinesiska biltillverkarna snart skulle komma och invadera västvärlden med sina lågprisprodukter, men det hände aldrig. Kineserna hade fullt upp med att mätta den inhemska bilhungern, som bara växte år för år.
Tills marknaden där borta i öster plötsligt var mättad och kineserna började exportera sina DFSK, MG och Maxus. Inte nog med det, nya bilmärken började poppa upp i Kina, märken som Nio, Xpeng och Aiways, elbilstillverkare som tydligt riktar udden mot Tesla.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se