Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vintersport: 6 fyrhjulsdrivna prestandabilar

Fyrhjulsdrift, starka motorer och körglädje är ledorden för årets roligaste test. Vi tar oss upp till ett vintrigt Hälsingland och släpper ut bilarna på vinterbete längs Fönebasens flygfält och reder ut vilken som är roligaste och bästa vinterbilen.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Audi S3 Sedan 2,0 TFSI quattro S tronic
  • BMW M440i xDrive Coupé
  • Cupra Formentor VZ 2,0 TSI 310 hk DSG7 4Drive
  • Jaguar F-Type Coupé P450 AWD
  • Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+
  • Mini Clubman JCW Maximise

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Kylan biter i ansiktet och den kalla luften får det att frysa till i näsborrarna. Solen är på väg upp över trädtopparna, men trots att dess strålar ännu inte hunnit nå snötäcket glittrar det med all sin glans. Bortsett från den torra snön som knarrar under skosulorna är det ödsligt tyst.

Porten åker upp i den gamla flygplanshangaren och testbilarna blottas. Bilarna står huller om buller, tätt packade för att få plats i värmen. För den ovetande skulle bilden kunna kopplas till sex stycken stulna sportbilar som gömts undan för polisens sökande. Eller vara öppningsscenen till senaste Fast & Furious-filmen. Tystnaden bryts när de sex individerna återstartar sina slående hjärtan och pumpar ur sig blandade toner som ekar i den metalliska byggnaden. Jaguar F-Type är utan tvekan mest högljudd, men så har den också en ­kompressormatad V8 på 450 hästkrafter. Det gör den slanka ­britten till testets starkaste bil med Mercedes GLA flåsande i nacken. I sitt vassaste AMG-utförande, 45 S, har den världens idag mest effektstarka fyrcylindriga motor i serieproduktion. Trots en ringa cylindervolym på två liter pumpar tysken ur sig 421 hästkrafter. Det är farligt nära Jaggan som har en mer än dubbelt så stor motor.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill