Bankalaset 2020 – finalen
Slutspelet är här, det är nu det ska avgöras. Nu ska de åtta finalisterna få visa vad de kan runt kurviga Ring Knutstorp och vi håller fast vid vad vi skrev i förra numret – det kommer dyka upp överraskningar när den 17:e upplagan av Bankalaset får sin upplösning!
Sveriges snabbaste biltest
Vi testar alla bilar på svensk bana, på Ring Knutstorp. Vi tar reda på vilka bilar som håller måttet i Ronnie Peterson-kurvan, hur väghållning och gasrepons är och – framför allt – vilken bil som är årets bästa sportbil. Allt detta och mycket mer får du veta i detta test med följande bilar:
• Alpine A110S
• Aston Martin DBS Superleggera
• Audi RS6 Avant
• Audi RS Q3
• BMW M235i xDrive Gran Coupé
• BMW M8 Competition Cabriolet
• BMW X6 M Competition
• Ford Focus ST
• Honda Civic Type R Limited Edition
• Lamborghini Huracán Evo
• Lexus LC 500
• Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+
• Mini John Cooper Works Clubman
• Polestar 1
• Porsche 718 Cayman GT4
• Porsche 911 Turbo S
• Porsche Taycan Turbo S
• Renault Megane RS Trophy-R
• Toyota GR Supra 2,0
• Volkswagen T-Roc R
• Volvo V60 T8 Polestar Engineered
Detta test och allt annat exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du utan kostnad full tillgång till om du scrollar ned en bit på denna sida.
Det rister till i bakvagnen när jag fäller ner i utgången av sista kurvan, alldeles innan start och mål där varvet börjar om. Det rister till bara lite grann, samtidigt som bilen strävar mot banans kantsten på högersidan. Konsten att kunna bära maximalt med fart genom den kraftigt doserade vänsterkurvan över bäcken, plus att kunna gasa fullt så tidigt som möjligt, öppnar upp för högre toppfart på raksträckan. Man kan tycka att vi borde bry oss mindre om en sådan prestanda när vi jagar körglädje, men de bägge delarna hänger ihop. För när kraften går rakt igenom det mekaniska vidunder vi sitter i och når mark utan att försvinna på vägen, då är det bra. När det går att attackera hårdare och hårdare, trots enorm motoreffekt, utan att följsamheten går förlorad – då är det ännu bättre. Bäst? Då blir körningen likt ett motormässigt dominospel där alla bitar faller på plats. Balansen är total, motoreffekt och greppnivå i paritet med varandra plus bromsar som pallar trycket gång efter gång utan att mattas.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se