Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Prestandabilar, sportbilar, supersportbilar... bara en kan vara bäst
2 AV 2
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Bankalaset 2023 – finalen

Premium Åtta bilar har tagit sig till final i årets upplaga av Bankalaset. Nu vrider vi ur dem tills de står sorterade i alldeles rätt ordning, från riktigt bra till allra bäst. Vi tar reda på vilken bil som är snabbast, mest involverande och helt enkelt roligast. 

Bonus: Missa inte filmen där vi lär ut körteknik på bana.

Sveriges hetaste sportbilstest

Vi testar alla bilar på svensk bana, på Gelleråsen Arena. Vi tar reda på vilka bilar som håller måttet i Ejes kurva, hur väghållning och gasrepons är och – framför allt – vilken bil som är årets bästa sportbil. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW 230e xDrive Active Tourer
  • BMW M2 Coupé
  • BMW M3 CS Sedan
  • BMW M3 Competition Touring
  • Kia EV6 GT
  • Mazda MX-5 2,0 Skyactiv-G
  • Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+
  • Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
  • Morgan Plus Six
  • Nio ET5 Long Range
  • Polestar 2 BST edition 230
  • Porsche 911 GT3 Manthey
  • Porsche 911 GT3 RS
  • Porsche 911 Carrera T
  • Tesla Model S Plaid Track Package
  • Toyota GR Supra
  • Toyota GR Yaris Circuit Pack
  • Toyota GR86
  • Volkswagen T-Roc R
  • Xpeng P7 AWD Performance

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste sportbilstest

Vi testar alla bilar på svensk bana, på Gelleråsen Arena. Vi tar reda på vilka bilar som håller måttet i Ejes kurva, hur väghållning och gasrepons är och – framför allt – vilken bil som är årets bästa sportbil. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW 230e xDrive Active Tourer
  • BMW M2 Coupé
  • BMW M3 CS Sedan
  • BMW M3 Competition Touring
  • Kia EV6 GT
  • Mazda MX-5 2,0 Skyactiv-G
  • Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+
  • Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
  • Morgan Plus Six
  • Nio ET5 Long Range
  • Polestar 2 BST edition 230
  • Porsche 911 GT3 Manthey
  • Porsche 911 GT3 RS
  • Porsche 911 Carrera T
  • Tesla Model S Plaid Track Package
  • Toyota GR Supra
  • Toyota GR Yaris Circuit Pack
  • Toyota GR86
  • Volkswagen T-Roc R
  • Xpeng P7 AWD Performance

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste sportbilstest

Vi testar alla bilar på svensk bana, på Gelleråsen Arena. Vi tar reda på vilka bilar som håller måttet i Ejes kurva, hur väghållning och gasrepons är och – framför allt – vilken bil som är årets bästa sportbil. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW 230e xDrive Active Tourer
  • BMW M2 Coupé
  • BMW M3 CS Sedan
  • BMW M3 Competition Touring
  • Kia EV6 GT
  • Mazda MX-5 2,0 Skyactiv-G
  • Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+
  • Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
  • Morgan Plus Six
  • Nio ET5 Long Range
  • Polestar 2 BST edition 230
  • Porsche 911 GT3 Manthey
  • Porsche 911 GT3 RS
  • Porsche 911 Carrera T
  • Tesla Model S Plaid Track Package
  • Toyota GR Supra
  • Toyota GR Yaris Circuit Pack
  • Toyota GR86
  • Volkswagen T-Roc R
  • Xpeng P7 AWD Performance

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

En solvarm racerbana, två långa dagar för oss själva och 20 busiga bilar att krama ur till sista blodsdroppen. Bankalaset är en unik möjlighet att under kontrollerade och repeterbara former jämföra bilar med varandra på racerbanan och verkligen vaska fram hur bra de beter sig, hur mycket nerv de bjuder på och, framför allt, hur kul man egentligen har bakom ratten.

I förra delen redovisade vi resultaten för tolv bilar. Då råkade vi ut för ett par riktiga magplask, någon mindre besvikelse och en och annan överraskning. Klart är att vissa bilar inte alls har på en racerbana att göra.
Men det har de här, i Bankalaset del 2. Nu har vi kommit till de åtta främsta kombattanterna, de som inte sorterades bort i förra omgången, och här är det inte fråga om några vilsna själar. Här hör de hemma, bland bromspunkter, apex och rödvitmålade kantstenar.
Inte mindre än tre av dem är elbilar. De slåss mot fyra bensinbilar och en laddhybrid. Förvånansvärt många har fyra dörrar, tydligen går utvecklingen mot att sedankarossens smala nisch kommer att vara sportbilens framöver.