Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Prestandabilar, sportbilar, supersportbilar... bara en kan vara bäst
2 AV 2
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Bankalaset 2023 – första delen

Premium En dallrande varm racerbana och 20 heta bilar som väntar på att låta sig smiskas hårt. Nu ska det vaskas fram vilka av marknadens vassaste vagnar som är allra roligast att köra. Och vilka som inte är det. Välkommen till fartfesten på Gelleråsen Arena.

Bonus: Missa inte filmen där vi lär ut körteknik på bana.

Sveriges hetaste sportbilstest

Vi testar alla bilar på svensk bana, på Gelleråsen Arena. Vi tar reda på vilka bilar som håller måttet i Ejes kurva, hur väghållning och gasrepons är och – framför allt – vilken bil som är årets bästa sportbil. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW 230e xDrive Active Tourer
  • BMW M2 Coupé
  • BMW M3 CS Sedan
  • BMW M3 Competition Touring
  • Kia EV6 GT
  • Mazda MX-5 2,0 Skyactiv-G
  • Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+
  • Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
  • Morgan Plus Six
  • Nio ET5 Long Range
  • Polestar 2 BST edition 230
  • Porsche 911 GT3 Manthey
  • Porsche 911 GT3 RS
  • Porsche 911 Carrera T
  • Tesla Model S Plaid Track Package
  • Toyota GR Supra
  • Toyota GR Yaris Circuit Pack
  • Toyota GR86
  • Volkswagen T-Roc R
  • Xpeng P7 AWD Performance

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste sportbilstest

Vi testar alla bilar på svensk bana, på Gelleråsen Arena. Vi tar reda på vilka bilar som håller måttet i Ejes kurva, hur väghållning och gasrepons är och – framför allt – vilken bil som är årets bästa sportbil. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW 230e xDrive Active Tourer
  • BMW M2 Coupé
  • BMW M3 CS Sedan
  • BMW M3 Competition Touring
  • Kia EV6 GT
  • Mazda MX-5 2,0 Skyactiv-G
  • Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+
  • Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
  • Morgan Plus Six
  • Nio ET5 Long Range
  • Polestar 2 BST edition 230
  • Porsche 911 GT3 Manthey
  • Porsche 911 GT3 RS
  • Porsche 911 Carrera T
  • Tesla Model S Plaid Track Package
  • Toyota GR Supra
  • Toyota GR Yaris Circuit Pack
  • Toyota GR86
  • Volkswagen T-Roc R
  • Xpeng P7 AWD Performance

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste sportbilstest

Vi testar alla bilar på svensk bana, på Gelleråsen Arena. Vi tar reda på vilka bilar som håller måttet i Ejes kurva, hur väghållning och gasrepons är och – framför allt – vilken bil som är årets bästa sportbil. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW 230e xDrive Active Tourer
  • BMW M2 Coupé
  • BMW M3 CS Sedan
  • BMW M3 Competition Touring
  • Kia EV6 GT
  • Mazda MX-5 2,0 Skyactiv-G
  • Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+
  • Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
  • Morgan Plus Six
  • Nio ET5 Long Range
  • Polestar 2 BST edition 230
  • Porsche 911 GT3 Manthey
  • Porsche 911 GT3 RS
  • Porsche 911 Carrera T
  • Tesla Model S Plaid Track Package
  • Toyota GR Supra
  • Toyota GR Yaris Circuit Pack
  • Toyota GR86
  • Volkswagen T-Roc R
  • Xpeng P7 AWD Performance

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Förutsättningarna är unika. En racerbana och 20 bilar, de hetaste sportbilarna på marknaden just nu. Alla samlade på en och samma gång, så att de kan jämföras direkt mot varandra, under exakt samma förutsättningar.
I värmen – kvicksilvret närmar sig 30 grader de här dagarna – får bilarna slita hund runt banan, intryck samlas och varvtider kapas. Det senare är viktigt, vi behöver veta vad de här bilarna verkligen går för. 

Så allt sker i händerna på en av Sveriges mest rutinerade och välrenommerade racerförare. Alx Danielsson har kört allt, från Formel 1-bilar till Nascar. Han vet hur man krämar ut det sista ur en bil på bana, och kan leverera en glasklar analys av hur bilen beter sig när man gör det.
För även om vi andra valsar runt och samlar intryck, uppträder vissa beteenden bara när man kör på absoluta gränsen. De kan Alx avslöja. Andra beteenden uppträder om man klantar sig, det är de vi andra kan rapportera om. Vi må vara erfarna bilförare, men Alx nivå rår vi inte riktigt på.