BMW iX1 i test mot tre konkurrenter
Får du någon form av lyx och flärd när du lägger runt 650 000 kronor på en eldriven suv, eller blir det bara helt vanlig vardag? Vi testar nya BMW iX1 mot tre konkurrenter och förbluffas över de galopperande priserna.
Rätt ska vara rätt, vi har fler nyheter i det här testet än bara BMW iX1 xDrive30. Det är första gången som Skoda Enyaq Coupé RS iV testas och Volkswagen ID.4 Pro Performance 4Motion är en ny fyrhjulsdriven version av den bästsäljande elbilen. Med lite lägre effektuttag och utrustningsgrad samt något längre räckvidd är det här instegsmodellen för dig som vill ha en fyrhjulsdriven ID.4.
BMW har nyligen lanserat sin lite mindre, helt eldrivna suv iX1 på den svenska marknaden. I just rent eldrivet utförande finns den bara i detta utförande. Det innebär en elmotor på vardera axel och totalt max 313 hästkrafter. Exakt vad det där ”max” betyder ska vi återkomma till, för det är inte alltid 313 hästar som är max. Men vi noterar att iX1 baseras på vanliga X1, alltså en bensin- och dieselbil. Batteristorleken på 64,7 kWh är ungefär 10 kWh mindre än för övriga utmanare i testet, men samtidigt är iX1 lättare. Eller mindre tung – vad kommer det att innebära? Likvärdig räckvidd, eller slagen på förhand?
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se