Foto: Glenn Lindberg

BMW X7 mot Mercedes GLS

Det finns de som hävdar att storleken inte har någon betydelse, att det i stället handlar om rätt teknik och ett omsorgsfullt genomförande. Mercedes och BMW vill lyckas med både och med de superstora suvarna GLS och X7. Men hur stora är de här bjässarna egentligen? Och hur väl har Mercedes och BMW tagit hand om all teknik de stoppat in i sina dyrgripar?

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • BMW X7 xDrive30d M Sport
  • Mercedes GLS 400 d 4Matic SE Edition

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Det är högsta mode att sitta högt och att köra en stor och rejäl suv. Men var går egentligen gränsen? Är Mercedes lyxiga GLS och BMW:s vräkiga X7 till och med för stora? Vid ratten är det inte alltid så lätt att märka hur stor bilen du kör egentligen är, speciellt om du köper till så kallad bakhjulsstyrning, något som BMW erbjuder till X7. Det är stor skillnad att köra en lyxig suv på lite drygt fem meter och en transportbil med samma längd och axelavstånd. Du behöver inte åka och hålla ut i kurvorna i suven, inte så mycket i alla fall.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill