BYD Atto 3 och Nissan Ariya i test mot MG4 Electric och Volkswagen ID.4
Premium Nya märken och modeller väller in österifrån. Men klarar de av att utföra sitt uppdrag i den svenska, bistra vintern? Vi ställer tre nykomlingar mot en av marknadens mest etablerade försvarare och ser hur de står sig i minusgrader.
Vintern rasar. Det är kallt som i frysboxen. Nåja, inte riktigt, men nästan. Solen skiner blekt genom tunna molnslöjor. Landskapet är klätt i vitt och vägarna är lagom moddiga. För elbilar låter det på många sätt som en mardröm, ett sätt att snabbt tömma batterierna på kräm för att hålla värmen uppe i både batteripaketen och passagerarna.
Strålkastarna strålar. Vindrutespolarna spolar. Värmepumparna värmer. Och så vidare. Den här gången är det fyra renodlade elbilar som utvärderas, alla baserade på lika renodlade elbilsplattformar utan motsvarande förbränningsmotormodeller. Tre av dem är helt nya för testlaget och två av dem kommer, kanske inte oväntat, från Kina. Den kinesiska märkesoffensiven har exploderat i år.
Kolonnen anförs av BYD Atto 3, en av nykomlingarna från Kina. På hemmamarknaden är BYD, som står för Build Your Dreams, en enorm, börsnoterad koncern som tillverkar både fordon av alla de slag så väl som energilagring och elektronik – inte minst batteriteknik.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se