Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq iV och Tesla Model Y i test
Nästa generations elbil är här! Hyundai Ioniq 5 har suktat oss med snabb laddteknik till lågpris, men hur snabbt laddar den egentligen? Hur viktigt är det och hur långt efter är konkurrenterna? Vi jämför med pinfärska Tesla Model Y, tuffa amerikanen Ford Mustang Mach-E och förnuftiga Skoda Enyaq.
Hur viktigt är det att kunna ladda snabbt? Det är frågan som blir allt viktigare att ställa sig inför ett elbilsköp. 125, 150 eller 220 kilowatts laddeffekt. Eller kanske ännu mer? Spelar det någon större roll?
Innan man stirrar sig blind på laddeffektsiffrorna måste man fundera på hur man kommer att ladda sin elbil. För den som ofta kör långt och laddar längs vägen kan hög laddeffekt vara avgörande och betyda att man bara behöver stå 20 minuter i stället för en timme vid laddstationen. För den som endast gör några långresor per år och till vardags laddar hemma eller på arbetsplatsen spelar snabbladdningseffekten desto mindre roll.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se