Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq iV och Tesla Model Y i test

Nästa generations elbil är här! Hyundai Ioniq 5 har suktat oss med snabb laddteknik till lågpris, men hur snabbt laddar den egentligen? Hur viktigt är det och hur långt efter är konkurrenterna? Vi jämför med pinfärska Tesla Model Y, tuffa amerikanen Ford Mustang Mach-E och förnuftiga Skoda Enyaq.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Ford Mustang Mach-E AWD Long Range
  • Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD Essential
  • Skoda Enyaq iV 80
  • Tesla Model Y Long Range Dual Motor

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Hur viktigt är det att kunna ladda snabbt? Det är frågan som blir allt viktigare att ställa sig inför ett elbilsköp. 125, 150 eller 220 kilowatts ladd­effekt. Eller kanske ännu mer? Spelar det någon större roll? 

Innan man stirrar sig blind på laddeffektsiffrorna måste man fundera på hur man kommer att ladda sin elbil. För den som ofta kör långt och laddar längs vägen kan hög laddeffekt vara avgörande och betyda att man bara ­behöver stå 20 minuter i stället för en timme vid laddstationen. För den som endast gör några långresor per år och till vardags laddar hemma eller på arbetsplatsen spelar snabbladdningseffekten desto mindre roll.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill