Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

4 elbilar i test – i minusgrader på vintern

Tre dagar, 150 mil och minusgrader. Vi åker Stockholm-Åre tur och retur och sätter fyra av Sveriges mest intressanta elbilar på prov under stränga förhållanden. Hur lång blir räckvidden, hur fungerar infrastrukturen och hur bra klarar bilarna av snö och is?

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Audi e-tron Sportback 55 quattro
  • Polestar 2 Performance
  • Porsche Taycan 4S Nordic
  • Volkswagen ID.3 Pro Life

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Klockan hinner precis passera 08.00 när den ovanligt spretiga testkaravanen rullar ut från redaktionsgaraget på Kungsholmen i Stockholm. Slutdestinationen är Åre, men som klyschan säger: det är resan som är målet. Bilarna må spreta i prisklass från Volkswagen ID.3 på 434 900 ­kronor till Porsche Taycan 4S på 1 219 000 kronor med det större batteripaketet som testbilen har. Däremellan har vi Polestar 2 och Audi e-tron Sportback 55 quattro med pris från 659 000 respektive 929 500 kronor. Gemensamt för bilarna är en angiven räckvidd på cirka 45 mil. Hur den siffran står sig mot den verkliga räckvidden på både motorväg och landsväg är testets viktigaste fråga. Men hur bra bilarna är på att ladda är lika viktigt när vi kryssar mellan snabbladdningsstationerna.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill