Farligt dåliga bromsar och två underkända i älgtestet
I Teknikens Världs senaste småbilstest har tre av fem bilar problem med säkerheten. En av dem, Mazda 2, uppvisar oerhört dålig bromsprestanda, medan två andra, Renault Zoe och Toyota Yaris, inte klarar undanmanöverprovet älgtestet.
Vi ser flera fina prestationer hos testbilarna i säkerhetsmomenten. Opel Corsa, Honda Jazz och Mazda 2 presterar bra i älgtestet och Toyota Yaris presterar ett riktigt bra bromsresultat. Men ingen av bilarna lyckas kombinera fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest med godkänt älgtestresultat och godkänd bromssträcka. Honda Jazz kommer undan eftersom nya generationen ännu inte har krocktestats. Det har däremot Opel Corsa, som precis som Jazz klarar både broms- och älgtest bra. Men Corsa får enbart fyra stjärnor i krocktestet, det är för dåligt.
Usla bromsar
https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=702&player=sp&part_id=355125&addons=000Grövsta säkerhetsbristen hittar vi hos Mazda 2 som bromsar på tok för dåligt. Från 100 km/h till stillastående tar det 41,09 meter. Bromstestet gjordes på olika platser vid olika tillfällen. Vi lånade till och med ett annat likadant exemplar men lyckades ändå inte få en bromssträcka kortare än 41 meter. Gränsen för godkänt är 38 meter, en gräns alla andra bilar i testet klarar utan problem. Toyota Yaris är bäst med en bromssträcka på 34,1 meter, i praktiken innebär det att när Toyota har stannat passerar Mazda 2 i 41 km/h.
3 frågor
Varför har Mazda 2 en så lång bromssträcka?
– Vi kan inte bekräfta att bromssträckan för Mazda 2 är längre än genomsnittet. Både våra egna tester, och oberoende tester som Euro NCAP, bekräftar klasstypiska bromssträckor för Mazda 2.
Hur ställer sig Mazda till testresultatet?
– På Mazda tar vi säkerheten i våra bilar väldigt seriöst. Oberoende tester som Euro NCAP bekräftar det regelbundet med höga resultat i säkerhetstester, Mazda 2 inkluderad. Generellt beror bromssträckor på olika faktorer som däck, underlag, väder, bilens historik och behandling av bromsar och däck. Mazda har inte varit involverande i testet, därför kan vi inte kommentera resultatet. Det vi kan säga är att resultatet avviker från våra egna tester som bekräftar klasstypiska bromssträckor för Mazda 2.
Kommer sålda bilar att åtgärdas?
– Ingen teknisk defekt eller säkerhetsproblem har rapporterats för Mazda 2 – för bromsning inkluderar det mjuk- och hårdvara. Som vi alltid gör, kommer vi fortsättningsvis att arbeta med att förbättra våra produkter och göra frekventa modelluppdateringar till kunderna för att leverera högsta säkerhetsstandard.
”Mazda vänder kunderna ryggen”
Mazda 2 underkänns i Teknikens Världs bromstest. Gränsen för godkänt går vid 38 meter och Mazda 2 stannar först efter 41,09 meter. Ett uselt resultat för en liten lätt bil. Därför testade vi fler gånger och dessutom ytterligare ett exemplar av Mazda 2, men prestationen blev inte bättre. Tvärtom.
När vi jämför resultatet mot konkurrenternas prestationer, då rämnar fasaden för Mazda 2. I samma test presterar Honda en bromssträcka på 35,8 meter, Opel 35 meter, Renault 36,3 meter och Toyota 34,1 meter. Det handlar knappast om några små skillnader bilarna emellan – det skiljer i runda slängar en och en halv billängd i bromssträcka mellan bäst bromsande Toyota Yaris och underkända Mazda 2. Det är enormt när vi snackar bromssträcka från 100 km/h till stillastående. Och vad är Mazdas reaktion på detta? De tycker detta är märkligt då resultaten avviker från deras egna bromstestresultat men framförallt – att inget kommer att ske med Mazda 2 trots den långa bromssträckan. Synd, här fanns möjligheten att ta ansvar, att värna om sina kunder, att redan nu poängtera att man ska utreda detta vidare för att hitta en lösning. Men icke. Man vänder resultatet ryggen, vilket dessvärre även är det samma som att vända de svenska Mazda-kunderna ryggen.
Underkända i älgtestet
https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=702&player=sp&part_id=355120&addons=000Varken Toyota Yaris eller Renault Zoe klarar gränsen för godkänt (72 km/h) i älgtestet. Toyota må vara nära med en hastighet på 70 km/h, men beteendet är osäkert. Beteendet börjar redan vid första försöket i 68 km/h då bilen sladdar kraftigt. Problemet ligger i styrningen som är för snabb för bilens bästa. Antisladdsystemet märks av, men kastet kommer så snabbt att det inte hinner gripa in förrän det är för sent.
Renault Zoe är sämre än Toyota med en maximal hastighet på 68 km/h. Styrningen är inte lika snabb som i Yaris, men det sladdande beteendet är snarlikt. Vad som är riktigt oroväckande med Zoe är att vi inte märker av något antisladdsystem, det känns som att bilen ska snurra runt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se