3 laddbara tjänstebilar: Lexus NX, Opel Grandland och Volvo XC60
Tjänstebilar ska vara laddbara nuförtiden. En fjärdedel av alla bilar som säljs i Sverige i dag är laddhybrider. Vi har vaskat fram tre intressanta alternativ och tagit reda på hur bra de är i vardagen.
✓ Så fungerar laddningen.
✓ Så rullar bilarna när elen är slut.
✓ Så mycket kostar bilarna att köpa...
✓ ... och att äga under tre första åren
✓ Så bra är baksätena.
Nu knackar diesel-Mercan på sista versen. Snart faller den för treårsstrecket och det är dags att byta tjänstebil. Men här på Köpsälj Trading AB har tjänstebilspolicyn skärpts. Nu är det laddbart som gäller, går det inte att stoppa in en sladd i sidan är den inte godkänd som tjänstebil. Och som stjärnsäljare måste man ju ha ett precis lagom körverktyg. Den ska vara skön att åka i till alla kundbesök, samtidigt som den inte ska sticka alltför illa i kundernas ögon. Den får gärna vara dyr, men den får inte se dyr ut.
Inte för att den karriärmedvetne säljchefen, han med sin hårt åtdragna slipsknut och överambitiösa Linkedin-profil, har några sådana premisser. För honom får tjänstebilen gärna vara en Porsche – det ska ju synas att man fått bonus. Men någon Porsche får förstås inte plats i policyn. Och de stackars hunsade underhuggarna, säljarna, som faktiskt ser till att kunderna är nöjda och får sina hålslag och kollegieblock på utsatt tid (eller vad det nu är som Köpsälj Trading handlar med – det är det ingen som riktigt vet), de nöjer sig med vad de blir tilldelade. Bara de kan ställa köttbullar på bordet när det är middag.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se