Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Teknikens Värld

3 laddbara tjänstebilar: Lexus NX, Opel Grandland och Volvo XC60

Premium Tjänstebilar ska vara laddbara nuförtiden. En fjärdedel av alla bilar som säljs i Sverige i dag är laddhybrider. Vi har vaskat fram tre intressanta alternativ och tagit reda på hur bra de är i vardagen.

Så fungerar laddningen.

Så rullar bilarna när elen är slut.

Så mycket kostar bilarna att köpa...

... och att äga under tre första åren

Så bra är baksätena.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Lexus NX 450h+ Executive
  • Volvo XC60 T8 AWD Laddhybrid Plus
  • Opel Grandland Ultimate Plug-In Hybrid 300 4WD

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Lexus NX 450h+ Executive
  • Volvo XC60 T8 AWD Laddhybrid Plus
  • Opel Grandland Ultimate Plug-In Hybrid 300 4WD

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Lexus NX 450h+ Executive
  • Volvo XC60 T8 AWD Laddhybrid Plus
  • Opel Grandland Ultimate Plug-In Hybrid 300 4WD

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Nu knackar diesel-Mercan på sista versen. Snart faller den för treårsstrecket och det är dags att byta tjänstebil. Men här på Köpsälj Trading AB har tjänstebilspolicyn skärpts. Nu är det laddbart som gäller, går det inte att stoppa in en sladd i sidan är den inte godkänd som tjänstebil. Och som stjärnsäljare måste man ju ha ett precis lagom körverktyg. Den ska vara skön att åka i till alla kundbesök, samtidigt som den inte ska sticka alltför illa i kundernas ögon. Den får gärna vara dyr, men den får inte se dyr ut.
Inte för att den karriärmedvetne sälj­chefen, han med sin hårt åtdragna slipsknut och överambitiösa Linkedin-profil, har några sådana premisser. För honom får tjänstebilen gärna vara en Porsche – det ska ju synas att man fått bonus. Men någon Porsche får förstås inte plats i policyn. Och de stackars hunsade underhuggarna, säljarna, som faktiskt ser till att kunderna är nöjda och får sina hålslag och kollegieblock på utsatt tid (eller vad det nu är som Köpsälj Trading handlar med – det är det ingen som riktigt vet), de nöjer sig med vad de blir tilldelade. Bara de kan ställa köttbullar på bordet när det är middag.