Lagom är bäst – 4 bensindrivna småbilar i test
När alla bilar blir större, tyngre och dyrare är småbilar inte längre småbilar. De är lagom. Men vilken småbil är mest lagom? Vi testar billiga Dacia Sandero Stepway, moderna Hyundai i20 mot chica Peugeot 208 och Ford Puma i suv-kostym.
För oerhört länge sedan, på den tiden folk fortfarande pratade med varandra, debuterade första generationen Volkswagen Golf. Den mätte 3,7 meter i längd och vägde drygt 800 kilo.
Succén var omedelbar. Golf blev den nya folkbilen i Europa och gav också namnet på en ny bilklass.
Sedan dess har mycket bensin runnit under broarna. Stötfångare, ventilationsrutor, startnycklar och bakåtsikt har försvunnit. Bildskärmar har ersatt knappar. Men mest av allt har bilarna vuxit. Vissa modeller blev så stora att de gick upp i rök – tänk på Ford Scorpio och Opel Omega. Golfklassens modeller sträcker i dag ut sig på 4,5 meter.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se