Lagom är bäst – 4 bensindrivna småbilar i test
Premium När alla bilar blir större, tyngre och dyrare är småbilar inte längre småbilar. De är lagom. Men vilken småbil är mest lagom? Vi testar billiga Dacia Sandero Stepway, moderna Hyundai i20 mot chica Peugeot 208 och Ford Puma i suv-kostym.
För oerhört länge sedan, på den tiden folk fortfarande pratade med varandra, debuterade första generationen Volkswagen Golf. Den mätte 3,7 meter i längd och vägde drygt 800 kilo.
Succén var omedelbar. Golf blev den nya folkbilen i Europa och gav också namnet på en ny bilklass.
Sedan dess har mycket bensin runnit under broarna. Stötfångare, ventilationsrutor, startnycklar och bakåtsikt har försvunnit. Bildskärmar har ersatt knappar. Men mest av allt har bilarna vuxit. Vissa modeller blev så stora att de gick upp i rök – tänk på Ford Scorpio och Opel Omega. Golfklassens modeller sträcker i dag ut sig på 4,5 meter.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se