Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Lagom är bäst – 4 bensindrivna småbilar i test

Premium När alla bilar blir större, tyngre och dyrare är småbilar inte längre småbilar. De är lagom. Men vilken småbil är mest lagom? Vi testar billiga Dacia Sandero Stepway, moderna Hyundai i20 mot chica Peugeot 208 och Ford Puma i suv-kostym.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Dacia Sandero Stepway TCe 90 CVT Comfort
  • Ford Puma ST-line 1,0T EcoBoost Mildhybrid 155 hk
  • Hyundai i20 1,0 T-GDI Essential Automat
  • Peugeot 208 Active PureTech 75

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Dacia Sandero Stepway TCe 90 CVT Comfort
  • Ford Puma ST-line 1,0T EcoBoost Mildhybrid 155 hk
  • Hyundai i20 1,0 T-GDI Essential Automat
  • Peugeot 208 Active PureTech 75

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Dacia Sandero Stepway TCe 90 CVT Comfort
  • Ford Puma ST-line 1,0T EcoBoost Mildhybrid 155 hk
  • Hyundai i20 1,0 T-GDI Essential Automat
  • Peugeot 208 Active PureTech 75

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

För oerhört länge sedan, på den tiden folk fortfarande pratade med varandra, debuterade första generationen Volkswagen Golf. Den mätte 3,7 meter i längd och vägde drygt 800 kilo.
Succén var omedelbar. Golf blev den nya folkbilen i Europa och gav också namnet på en ny bilklass.
Sedan dess har mycket bensin runnit under broarna. Stötfångare, ventilationsrutor, startnycklar och bakåtsikt har försvunnit. Bildskärmar har ersatt knappar. Men mest av allt har bilarna vuxit. Vissa modeller blev så stora att de gick upp i rök – tänk på Ford Scorpio och Opel Omega. Golfklassens modeller sträcker i dag ut sig på 4,5 meter.