Mercedes EQS mot BMW i4, Porsche Taycan och Audi e-tron GT
Nu lägger vi undan allt prat om att elbilar är bättre för både miljön och plånboken. En elbil kan vara lyxig, bekväm och snabb också, och det fokuserar vi på nu när vi kör teknikuppvisningen Mercedes EQS 580, elektrifierade M-bilen BMW i4 M50, kraftfulla Audi RS e-tron GT och sportiga Porsche Taycan 4S.
Vi vet redan att de flesta elbilar, oavsett modell, prisklass och segment är billigare att äga och köra än direkt jämförbara bilar med förbränningsmotor. Men vet vi hur lyxig, bekväm och behaglig en elbil kan bli? Nej, inte riktigt.
Men det kommer vi att ta reda på nu när vi har fått tag i något av det största, tyngsta, lyxigaste och mest teknikstinna som någonsin har letat sig ner i redaktionsgaraget: Mercedes EQS 580 4Matic.
Den 522 centimeter långa och inte så långt ifrån 3 000 kg tunga elbilen glider ljudlöst ner i garaget och ålar sig överraskande smidigt runt de tajta 90-graderssvängarna. Väl på plats fyller den ut hela ytan mellan de vita linjerna och ser ner på sina konkurrenter.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se