Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Mercedes EQS mot BMW i4, Porsche Taycan och Audi e-tron GT

Nu lägger vi undan allt prat om att elbilar är bättre för både miljön och plånboken. En elbil kan vara lyxig, bekväm och snabb också, och det fokuserar vi på nu när vi kör teknikuppvisningen Mercedes EQS 580, elektrifierade M-bilen BMW i4 M50, kraftfulla Audi RS e-tron GT och sportiga Porsche Taycan 4S.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Audi RS e-tron GT
  • BMW i4 M50
  • Mercedes EQS 580 4Matic
  • Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Vi vet redan att de flesta elbilar, oavsett modell, prisklass och segment är billigare att äga och köra än direkt jämförbara bilar med förbränningsmotor. Men vet vi hur lyxig, bekväm och behaglig en elbil kan bli? Nej, inte riktigt.
Men det kommer vi att ta reda på nu när vi har fått tag i något av det största, tyngsta, lyxigaste och mest teknikstinna som någonsin har letat sig ner i redaktionsgaraget: Mercedes EQS 580 4Matic.
Den 522 centimeter långa och inte så långt ifrån 3 000 kg tunga elbilen glider ljudlöst ner i garaget och ålar sig överraskande smidigt runt de tajta 90-graderssvängarna. Väl på plats fyller den ut hela ytan mellan de vita linjerna och ser ner på sina konkurrenter.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill