Nya Kia Niro EV och Renault Megane E-Tech Electric mot Cupra Born och MG5 Electric
Premium En halv miljon kronor. För några år sedan räckte det till att köpa en stor och välutrustad bil med stark motor. Nu räcker det till en elbil i kompaktklassen. Kia Niro EV och Renault Megane E-Tech Electric visar att mycket pengar inte behöver betyda stor bil. Här utmanas de av Cupra Born och MG5 Electric.
I detta test får du veta följande om bilarna:
✓ Vad de kostar att köra (milkostnad).
✓ Hur lång räckvidden är i verkligheten.
✓ Hur de upplevs bakom ratten.
✓ Hur bra de är att lasta.
✓ Hur säkra de är vid krock och undanmanöver.
✓ Vilken bil du bör satsa på.
✓ Och mycket, mycket mer.
I dagligvaruhandeln har tillverkarna kunnat lösa det smidigt genom att minska på förpackningarna i smyg och behålla priserna. Krympflation kallas det och är ett sätt för många företag att höja priserna för sina produkter utan att faktiskt göra det. Flera kaffeförpackningar har till exempel gått från att innehålla 500 gram till 450 gram, i vissa fall till och med 425 gram samtidigt som priserna inte har sjunkit.
I bilvärlden är det svårare, att göra en bilmodell lite mindre och sämre men ändå lika dyr som tidigare är för genomskinligt. Men vänder man på resonemanget och ser på vad man får för pengarna så finns en motsvarighet till krympflation även på bilmarknaden.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se