Nya Mercedes S-klass mot Audi S8 och Lexus LS
När chefen ber mig skriva test på tre lyxbilar förstår jag med en gång att det blir ett tufft uppdrag. Kanske det tuffaste jobbet i mitt liv. Men – någon måste göra det. Kalla det ansvarstagande. Jag lämnar alltså över familjens Fiat Panda-nycklar till hustrun och säger att hon får disponera den helt själv i två veckor.
”Var rädd om dig där ute”, svarar Johanna.
Hon förstår hur lätt det är att somna bakom ratten i de tysta, luftfjädrade lyxbilarna. Livsfarligt.
Själv åker jag med testlaget till Mercedes-handlaren i Kista och hämtar ut den nya S-klassen. Närmare bestämt en S 400 d lång, försedd med fyrhjulsstyrning. Luftfjädrad förstås, med en fjädringskomfort som en flygande matta. Med Businesspaket för 150 000 kronor har den också ett baksäte som heter duga. Med en knapptryckning kan horisontalläge intas. Här kan direktören vaggas till sömns, oavsett hur det stormar på börshavet.
Passagerarstolen pressas samtidigt ihop som ett dragspel. Det kallas chaufförspaket vilket är en smula märkligt eftersom chauffören är den enda som varken märker sammandragningar eller sträckbänk.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se