Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Nya Volkswagen Multivan i test mot Mercedes V-klass

Nya Volkswagen Multivan lanseras som framhjulsdrivna laddhybriden eHybrid och för första gången i modern tid delvis byggd med personbilsdelar. Vad det innebär och hur den står sig mot bakhjulsdrivna konkurrenten Mercedes V 300 d ska testet visa.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Mercedes V 300 d Advantage Lång
  • Volkswagen Multivan Style eHybrid TSI 218

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Det råder inga tvivel i Teknikens Världs garage när det här testet rullar igång – vi gillar den här typen av bilar. Reporter Daniel Östlund vankar runt de två utmanarna med något fuktigt i blicken samtidigt som chefredaktör Engström rullar in med sin nyköpta lätt (eller svårt?) begagnade VW Transporter dubbelhytt från 2013. Vi som cyklar, åker skidor, renoverar hus eller bara har ett massivt behov (inbillat eller verkligt…) av utrymme och praktisk förmåga hos våra vardagstransportörer lockas extremt mycket av konceptet som Multivan och V-klass innebär. Det är bara att erkänna – vi är torsk på biltypen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill