Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Porsche 718 Boxster T mot Alpine A110 Légende GT

Premium I en tid då normala eldrivna familjebilar väger en bra bit bortom två ton drar lättviktaren Alpine A110 in som en frisk fläkt från förr. Hur står den sig mot Porsche 718 Boxster T? 

Vi testar – överallt utom på racerbana – och samlar på oss sköna argument att kasta in i diskussionen entusiaster emellan.

I detta test får du reda på vilken som...

... är roligast att köra.

... är bäst att äga.

... har lägst kilopris.

... du ska välja!

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Alpine A110 Légende GT
  • Porsche 718 Boxster T

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Alpine A110 Légende GT
  • Porsche 718 Boxster T

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste biltest

Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test:

  • Alpine A110 Légende GT
  • Porsche 718 Boxster T

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Jag kliver in bakom ratten i Alpine A110 Légende GT. Den skålade stolen sluter sig runt kroppen och ratten sitter på perfekt avstånd. Det kan tyckas vara en spartansk miljö, eller så är den bara precis lagom utan allt det där som kan distrahera.
Ett tryck på den stora röda startknappen startar den tvärställda mittmonterade kraftkällan. Fyrcylindrig på 1,8 liter med turbo. Det låter kanske inte mycket för världen, men med högerfoten låter jag den tala. Rösten är förvånansvärt vaken och vass, ett trevligt inslag för ett petrolhead.
I med drive, sedan ett tryck till på samma knapp för manuell växling av dubbelkopplingslådan. Snart är vi på rull och bilen svarar direkt med sin kommunikativa ådra. Styrningen är vass, även om servoverkan gör att ratten snurrar lätt. Det sistnämnda skulle kunna banta bort känslan, men så blir inte fallet. Något som första höger/vänster-passagen tydligt indikerar. Upp genom växlarna, dubbelkopplingslådan är väl avstämd för uppgiften utan att påverka komforten negativt.