Så bra är fyrhjulsdriften hos elbilar
Premium Audi e-tron, Mercedes EQC och Tesla Model 3 – tre fyrhjulsdrivna elbilar. Är drivningen på alla hjul mest för show eller fungerar den så bra som man önskar i en fyrhjulsdriven bil? Vårt test avslöjar både det ena och det andra.
Att köra på en folkracebana med dyra elbilar kan tyckas märkligt, men vi är här för att stilla våra nyfikna sinnen. Vi har ju faktiskt tre fyrhjulsdrivna bilar och vi undrar förstås hur bra dubbla elmotorer fungerar när greppnivån sänks?
Audi e-tron är först ut då den är den enda av bilarna som ska vara uttalat duglig i terrängen. Offroad-läge, hill-descent och höj-/sänkbar luftfjädring är standard, där e-tron blir riktigt hög i högsta läget. Därtill kan antisladdsystemet kopplas ur helt. Att e-tron är en riktig bjässe har vi redan konstaterat. Men den lekfulla sidan förvånar! Det här är en kul bil att köra när underlaget bjuder till. Fyrhjulsdriften är perfekt balanserad för lekfull körning och att sladda med en 2,7 ton tung klump har aldrig varit så enkelt. En lastväxling över krönet och ett bestämt tryck på gasen föser ut rumpan i ett långt, kontrollerat uppställ. Att bilen är eldriven är en stor fördel tack vare den direkta gasresponsen som gör det enklare än någonsin att justera sladden med högerfoten.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se