Så bra är fyrhjulsdriften hos elbilar
Att köra på en folkracebana med dyra elbilar kan tyckas märkligt, men vi är här för att stilla våra nyfikna sinnen. Vi har ju faktiskt tre fyrhjulsdrivna bilar och vi undrar förstås hur bra dubbla elmotorer fungerar när greppnivån sänks?
Audi e-tron är först ut då den är den enda av bilarna som ska vara uttalat duglig i terrängen. Offroad-läge, hill-descent och höj-/sänkbar luftfjädring är standard, där e-tron blir riktigt hög i högsta läget. Därtill kan antisladdsystemet kopplas ur helt. Att e-tron är en riktig bjässe har vi redan konstaterat. Men den lekfulla sidan förvånar! Det här är en kul bil att köra när underlaget bjuder till. Fyrhjulsdriften är perfekt balanserad för lekfull körning och att sladda med en 2,7 ton tung klump har aldrig varit så enkelt. En lastväxling över krönet och ett bestämt tryck på gasen föser ut rumpan i ett långt, kontrollerat uppställ. Att bilen är eldriven är en stor fördel tack vare den direkta gasresponsen som gör det enklare än någonsin att justera sladden med högerfoten.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se