Foto: Patrik Lindgren

Så bra är fyrhjulsdriften hos elbilar

Audi e-tron, Mercedes EQC och Tesla Model 3 – tre fyrhjulsdrivna elbilar. Är drivningen på alla hjul mest för show eller fungerar den så bra som man önskar i en fyrhjulsdriven bil? Vårt test avslöjar både det ena och det andra.

Att köra på en folkracebana med dyra elbilar kan tyckas märkligt, men vi är här för att stilla våra nyfikna sinnen. Vi har ju faktiskt tre fyrhjulsdrivna bilar och vi undrar förstås hur bra dubbla elmotorer fungerar när greppnivån sänks?

Audi e-tron är först ut då den är den enda av bilarna som ska vara uttalat duglig i terrängen. Offroad-läge, hill-descent och höj-/sänkbar luftfjädring är standard, där e-tron blir riktigt hög i högsta läget. Därtill kan antisladdsystemet kopplas ur helt. Att e-tron är en riktig bjässe har vi redan konstaterat. Men den lekfulla sidan förvånar! Det här är en kul bil att köra när underlaget bjuder till. Fyrhjulsdriften är perfekt balanserad för lekfull körning och att sladda med en 2,7 ton tung klump har aldrig varit så enkelt. En lastväxling över krönet och ett bestämt tryck på gasen föser ut rumpan i ett långt, kontrollerat uppställ. Att bilen är eldriven är en stor fördel tack vare den direkta gasresponsen som gör det enklare än någonsin att justera sladden med högerfoten.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill