Så lång räckvidd har laddhybrider i verkligheten
Flera av dagens laddhybrider stoltserar med räckviddssiffror som vi för bara några år sedan kunde drömma om. Men levererar de i verkligheten vad de lovar på papperet? Det har vi tagit reda på.
Laddhybriderna har varit med oss i ungefär ett årtionde och utvecklingen har – som tur är – mestadels gått framåt. När vi för åtta år sedan testade två av Sveriges mest populära laddhybrider – Volvo V60 Plug-In Hybrid mot Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid – var de officiella räckviddsiffrorna vid körning på el omkring fem mil. Vi kom inte i närheten av några fem mil under testet. Efter 3,3 mil var det energitorsk och bensin- respektive dieselmotor fick ta över drivningen.
Under åren som gått sedan dess har vi kört ett stort antal laddhybrider, några med betydligt kortare räckvidd än de två som nämns i stycket ovan. Men de senaste åren har allt rejälare batterier klämts ner i bilarna och möjligheten till längre körning på el är därför större än någonsin. Exempelvis uppdaterade Volvo i höstas större delen av sina laddhybrider med större batterier som ska räcka till uppemot nio mils körning per laddning, nästan dubbelt upp mot vad den genomsnittliga föraren kör vid sin dagliga pendling.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se