Så snabbt blir bilarna varma i vinterkylan
I vårt senaste test av kombibilar passade vi på att granska bilarnas värmesystem. Hur snabba är de på att värma upp kupéutrymmet, hur varmt blir det och är stolsvärmen tillräcklig, hur snabb är defrostern och när försvinner isen på backspeglarna?
Testbilarna står parkerade utomhus över natten, utan aktiverade kupé- eller motorvärmare. Det är elva grader kallt under natten inför testet samt även under hela värmetestet. Vädret är lugnt och fint, med en begynnande soluppgång som kommer att synas om några timmar.
Vi startar motorn och ställer in klimatanläggningen på max defroster på framrutan. Uppvärmning av sidobackspeglar aktiveras liksom stolsvärme samt eventuell rattvärme. Bilen står en minut på tomgång innan vi kör iväg. Första 600 meterna körs i lägre hastighet i tätbebyggt område, därefter blir det 80 km/h längs landsvägen. Samma förare och samma körstil med alla bilar.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se