Snabbladdning av elbilar – i verkligheten
Hur lång tid tar det att ladda elbilarna till 80 procent av batteriernas totala kapacitet? Och når laddare och elbilar den effekt som specifikationerna säger? Det tar vi nu reda på!
Mätning av effekt vid snabbladdning går hand i hand med förbrukningsmätning av elbilar. Proceduren börjar med att alla fyra bilar laddas till 80 procent. Om det hade varit bensin- eller dieseldrivna bilar hade vi ”laddat” dem till full tank. Den här gången börjar och slutar mätningen vid Ionitys laddstation i Södertälje.
Efter att alla bilar har nått 80 procent laddnivå körs en drygt 20 mil slinga i kolonn där bilarna turas om att ligga i täten och leda klungan. Med intervall om 4-5 mil byter också förarna plats mellan bilarna.
Väl tillbaka vid Ionity i Södertälje är det dags att ladda bilarna till 80 procent igen. Laddningen för alla fyra bilar startas samtidigt och med intervall om fem procent laddstatus noteras laddeffekten i kilowatt (kW). När bilarna har nått 80 procents laddning noteras hur många kilowattimmar (kWh) som har gått i och simsalabim – därmed har vi en testförbrukning!
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se