Test av Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT slår till med full kraft, den rent eldrivna RS-bilen tar musten ur oss med sin prestanda – men är den för lågmäld för att vara en RS? Eller är det just så framtidens RS ska vara?
Taktikgrön. Det passande namnet på kulören som klär vår testade Audi RS e-tron GT. Bilen sticker ut och kamouflerar sig på samma gång. Eller, RS e-tron GT hade ju kamouflerat sig om den hade haft minsta lilla förmåga att flyga under radarn. Men den saknar den förmågan. Helt och hållet. Oavsett vilka vägar vi trafikerar eller var vi parkerar så röner bilen intresse. Vilket betyder att grundfrågan, om bilen är för lågmäld för att vara en RS, så smått verkar kunna avfärdas. Grunddata för modellen hjälper till att skrika in budskapet. Fyrhjulsdrift, 598 hästar, batteri på 85 kWh användbar kapacitet (93,4 kWh totalt) och snabbladdning på upp till 270 kW. Swoosh! RS e-tron GT ska, liksom alla RS-produkter före den, visa upp hur mycket den tyska tillverkaren kan spänna bågen. Kunderna som köper får fortsätta uppvisningen. Och det är tydligt – modellen lyckas direkt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se