Vi testar Audi RS e-tron GT på båda bana och på vanlig väg. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Test av Audi RS e-tron GT

Audi RS e-tron GT slår till med full kraft, den rent eldrivna RS-bilen tar musten ur oss med sin prestanda – men är den för lågmäld för att vara en RS? Eller är det just så framtidens RS ska vara? 

Taktikgrön. Det passande namnet på kulören som klär vår testade Audi RS e-tron GT. Bilen sticker ut och kamouflerar sig på samma gång. Eller, RS e-tron GT hade ju kamouflerat sig om den hade haft minsta lilla förmåga att flyga under radarn. Men den saknar den förmågan. Helt och hållet. Oavsett vilka vägar vi trafikerar eller var vi parkerar så röner bilen intresse. Vilket betyder att grundfrågan, om bilen är för lågmäld för att vara en RS, så smått verkar kunna avfärdas. Grunddata för modellen hjälper till att skrika in budskapet. Fyrhjulsdrift, 598 hästar, batteri på 85 kWh användbar kapacitet (93,4 kWh totalt) och snabbladdning på upp till 270 kW. Swoosh! RS e-tron GT ska, liksom alla RS-produkter före den, visa upp hur mycket den tyska tillverkaren kan spänna bågen. Kunderna som köper får fortsätta uppvisningen. Och det är tydligt – modellen lyckas direkt. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill