Test av laddtid och laddeffekt hos olika elbilar
Premium I vårt senaste test av elbilar i vinterkyla och minusgrader passar vi på att lite närmare granska hur lång tid det tar att ladda respektive bils batteri och hur laddeffekten står sig under en laddcykel.
Stämmer det att batteriet i exempelvis Audi e-tron kan nå 80 procent av sin fulla kapacitet efter bara knappt 30 minuters laddning, och lyckas Volkswagen ID.3 upprätthålla en laddeffekt på 100 kW under större delen av laddfasen? Hur är det med Polestar 2 och dess maxkapacitet om 150 kW, är det en ouppnåelig siffra eller inte? Och Porsche Taycan, är den så oerhört snabbladdad som den påstås vara?
Dessa frågor, plus ytterligare några, får du svar på i detta test där vi testar fyra olika elbilars förmåga att ta emot laddning på en station med 350-kilowatts snabbladdare när temperaturen ligger runt nollan.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se