Test av laddtid och laddeffekt hos olika elbilar
I vårt senaste test av elbilar i vinterkyla och minusgrader passar vi på att lite närmare granska hur lång tid det tar att ladda respektive bils batteri och hur laddeffekten står sig under en laddcykel.
Stämmer det att batteriet i exempelvis Audi e-tron kan nå 80 procent av sin fulla kapacitet efter bara knappt 30 minuters laddning, och lyckas Volkswagen ID.3 upprätthålla en laddeffekt på 100 kW under större delen av laddfasen? Hur är det med Polestar 2 och dess maxkapacitet om 150 kW, är det en ouppnåelig siffra eller inte? Och Porsche Taycan, är den så oerhört snabbladdad som den påstås vara?
Dessa frågor, plus ytterligare några, får du svar på i detta test där vi testar fyra olika elbilars förmåga att ta emot laddning på en station med 350-kilowatts snabbladdare när temperaturen ligger runt nollan.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se