Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Test av nya Volkswagen Passat Sportscombi GTE

Premium Volkswagens populära laddhybrid Passat Sportscombi GTE har uppdaterats på massor av punkter. Förutom större batteri och längre elektrisk räckvidd har den, precis som övriga Passat-programmet, fått en rad nya förarassisterande system samt uppdaterad in- och utsida. Hur bra den har blivit får vårt test avgöra.

En dominant bland laddhybriderna på svenska marknaden har Volkswagen Passat Sportscombi GTE varit. Vissa månader har den sålt många gånger fler exemplar än närmare konkurrent. Men modellen började bli lite ålderstigen och Volkswagen har därför alldeles precis uppdaterat alla Passat-modeller inklusive laddhybriden GTE.

En av de absolut största nyheterna hos laddhybridversionen av Passat är batteriets lagringskapacitet, den har vuxit från 9,9 till 13,0 kWh vilket gör en hel del för räckvidden vid körning på enbart el. Men hur lång är egentligen räckvidden i verkligheten? Och hur bra fungerar alla nya förarassisterande system, exempelvis det semiautonoma systemet Travel Assist, som samlas under namnet IQ.Drive?

LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA

Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:

  • Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
  • E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
  • Dela din prenumeration med upp till 3 personer
  • Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Alla läsare kan använda den fria provperioden en gång. Därefter är priset 89 kr/mån. Tillsvidareprenumeration. Ingen bindningstid – säg upp när du vill.

Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.